سوالاتی که پیش از انتخاب و قرارداد با شرکت های طراحی سایت باید پرسیده شود؟

این طور تصور کنید که شرکت طراحی سایت مانند شریک بازاریابی و کاری شما می باشد.وبسایتی که برای کسب و کار شما طراحی می شود،نقش اصلی و کلیدی را برای دستیابی به اهدافتان بازی می کند.اگر برای اولین بار است که نیاز به طراحی سایت برای خود دارید و یا می خواهید وبسایت خود را از نو طراحی و به روز کنید،تصمیم مطمئنی برای انتخاب یک شرکت طراحی سایت بگیرید تا موفقیتتان تضمین شود.

براساس امکانات و شرایطی که شرکت های طراحی سایت رقم می زنند می توانند در موفقیت کسب و کار هم به صورت محلی و فیزیکی و هم به صورت آنلاین نقش مستقیم داشته باشد.البته بهترین انتخاب این است که شرکتی را که انتخاب می کنیم به صورت کامل و بلند مدت تعامل داشته باشیم.درست مانند استخدام یک کارمند یا کارگر جدید، انتخاب یک شرکت طراحی سایت نیاز به مصاحبه، بررسی نتایج عملکرد و رزومه،مشاهده نمونه کارها و بررسی منابع و پرسنل آن دارد.

برای کمک به آماده سازی مشتریان عزیز برای انتخاب شرکت مناسب در اینجا 38 نکته به صورت سوال مطرح شده است که باید قبل از انتخاب شرکت درست از آنها پرسیده شود.این مصاحبه ها همچنین به شرکت های طراحی سایت کمک می کند تا در مورد کسب و کار شما بیشتر اطلاعات کسب کنند،مخاطبان و مراجعه کنندگان شما را بهتر بشناسند.این اطلاعات امکانی را برای شرکت های طراحی سایت فراهم می کند تا بتوانند برای وبسایت و اهداف مدنظر شما برنامه ریزی داشته باشند. زمانی که نکات و سوالات زیر را قبل از انتخاب یک شرکت داشته باشید و برای انتخاب درست سعی کنید به نتیجه خواهید رسید که کدام شرکت برای طراحی سایت شما مناسب خواهد بود. در این مقاله تمامی نکات که مشتریان گرامی برای انتخاب شرکت نیاز دارند و همچنین کارها و وظایفی که شرکت های طراحی سایت برعهده دارند به صورت ترکیبی و کامل و جامع گفته خواهد شد.

1-چه خدماتی ارائه میدهید؟ علاوه بر رویه طراحی سایت،بسیاری از شرکت های طراحی سایت خدمات توسعه وب، میزبانی وب، تجارت آنلاین، سرویس های بازاریابی دیجیتال نظیر شبکه های اجتماعی، سئو، مدیریت تعداد کلیک در وبسایت را هم ارائه می دهند.عموما فرض می شود که این خدمات به هم مرتبط می باشند اما در واقع این سرویس ها بسیار متفاوت می باشند و نیاز به مهارت های مختلفی دارند. فرض را بر این نگذارید که یک شرکت فقط در یک یا چند زمینه بالا خوب باشد،شرکت های طراحی سایت قدرتمند تمامی خدمات بالا را با هم ارائه می دهند.تقریبا تمامی شرکت های طراحی سایت در جهان خدمات بازاریابی دیجیتال را ارائه می دهند.این بسیار عالی است که یک شرکت طراحی سایت را داشته باشید که تمامی یا بیشتر کارهای دیجیتالی سایت شما را انجام دهد،اما مهم تر اینست که نتایج کارهایی که انجام می شود خوب و استوار باشد. شرکت  یا افرادی هستند که تمامی خدمات وبسایت را ارائه می دهند و اتفاقا هزینه کمی هم دریافت نمی کنند اما کار را در سطح پایین و فقط برای رفع مسئولیت و درج در رزومه انجام میدهند؛پس گذشته شرکت در این مورد را وارسی کنید.

2- از قالب های آماده استفاده می شود یا طراحی قالب اختصاصی است؟ گاهی اوقات،شرکت های طراحی سایت هر دو گزینه را به مشتریان ارائه می دهند.برخی مشتریان قصد بنا کردن یک برند قدرتمند را دارند و می خواهند سایت منحصر به فرد باشد و کارکرد و کارایی بیشتری داشته باشد که در این صورت طراحان قالب ها و لایه های اختصاصی برای آنها طراحی می کنند.اما کسب و کارهایی که خیلی به وبسایت ها و فضای اینترنتی وابستگی ندارند،می توانند برای صرفه جویی و هزینه کم تر روی به قالب های آماده بیاورند. قبل از هر انتخابی نیازها و درخواست هایی که دارید را مطرح کنید،هزینه های هر دو را برآورد کنید و بعد از آن با اطمینان تصمیم بگیرید.

3- آیا شرکت می تواند نمونه کارهایی که قبلا انجام داده است را نشان دهد؟ مشاهده انواع مختلف سایت های طراحی شده توسط شرکت به شما امکان سنجیدن تنوع و توانایی شرکت طراح سایت می دهد.بدین وسیله همچنین می توانید کارائی وبسایت ها را مورد بررسی قرار دهید،که آیا استفاده از رابط های کاربری سایت های طراحی شده آسان است یا خیر، وبسایت ها با مهارت طراحی شده اند، آیا وبسایت ها مدرن و رایج هستند، و آیا سایت ها با موضوع کسب و کارها انطباق دارد.از شرکت ها سوال بپرسید و روند طراحی سایتهایی که تا به حال انجام داده اند را بپرسید. ممکن است برخی سایت ها به نظرتان ساده باشد،این مسئله نباید در ذهن شما شکل بگیرد که شرکت طراحی سایت به این علت،خیلی قدرتمند نیست؛اکثر وبسایت هایی که ساده طراحی می شوند،خواسته ی خود مشتریان است.

4-آیا شاخصی برای موفقیت وبسایت طراحی شده در رابطه با کسب و کارها که وبسایتشان را طراحی می کنند دارند؟ یک وبسایت فقط جنبه ظاهری ندارد که در اینترنت قرار بگیرد.این وبسایت باید هزینه های مالی را برگرداند و داشتن آن برای شما نتایج کسب و کارتان را نشان خواهد داد.شما این وبسایت را برای اهداف شخصی یا کسب و کارتان سفارش داده اید. این شاخص ها شامل نتایج خاصی که وبسایت ها کسب کرده اند مانند افزایش فروش آنلاین براساس درصدی خاص، افزایش ترافیک ورودی به سایت براساس درصدی خاص،قرارگیری در رتبه خاص براساس زمان و مواردی از این دست.تعهدات آنها را بررسی کنید و تحقیق کنید که آیا در مورد سایت های قبلی به تعهدات خود عمل کرده اند یا خیر.

5- چه استراتژی برای سود و منفعت سایت من در نظر می گیرید؟ شرکتی را که برای طراحی سایت انتخاب می کنید باید همانطور که شما دغدغه و نگرانی در مورد سود و درآمد سایتتان دارید،آن ها هم همین نگرانی را در مورد سایت شما داشته باشند.این شرکت ها باید شامل برنامه ها و استراتژی های مختلف اثبات شده باشند و بتوانند از آنها در سایت ها استفاده کنند.این استراتژی های نتیجه محوری باید با اهداف شما در یک مسیر باشند. از روش های ساده تا پیچیده زیادی وجود دارد مانند قرار دادن شماره تلفن و آدرس شرکت یا قرارگیری عکسها و متون در اسلایدها صفحه اصلی که از ساده ترین المان های ارائه شده توسط شرکت ها هستند تا کارهایی نسبتا پیچیده مانند نمایش محصولات پرفروش و برجسته در دیدرس کاربران و بسیاری از تکنیک های پیچیده دیگر که به درآمدزایی ومعرفی هر چه بیشتر شما که خود نوعی سود محسوب می شود به وبسایت کمک خواهد کرد.

6- آیا قبل از تصمیم گیری برای طراحی سایت جدید،وبسایت کنونی را تحلیل می کنید؟ اگر شما از قبل یک وبسایت داشته باشید،دیگر نیاز نیست که تمام صفحات سایت از نو برایتان طراحی کنند،بخصوص آن صفحه ها از کارایی بالایی برخوردار باشند. بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید شرکت طراحی سایتی را که انتخاب کرده اید،معیارها و نقاط قوت و ضعف شما را بررسی کنند و پس از آن به پوشش نقاط ضعف می پردازند و تغییرات مورد نیاز را اعمال می کنند.

7- سیاست شما برای ایجاد وبسایت برای رقبای من چیست؟ این اتفاق می تواند هم بد باشد هم خوب.برای مثال،اگر شرکت طراحی سایت وبسایتی نظیر کسب و کار شما طراحی کرده باشند،میتوانند راحت تر متوجه شوند که چه مواردی کارکرد بهتر یا بدتری دارد.این سوال را حتما از شرکت ها بپرسید که “آیا منافع ما که از کسب و کار یکسانی برخوردار هستیم دچار تداخل نمی شود؟” این سوال بسیار خوبی برای پرسیدن است و می توانید در فرآیند ارزیابی از آن استفاده کنید.اما معمولا شرکت های حرفه ای تدابیری دارند که کسب و کارهای یکسان باهم دچار تداخل از لحاظ بازاریابی دیجیتال،ظاهر وبسایت،محتوا و موارد دیگر نمی شوند.

8- پروژه من چگونه مدیریت می شود؟ به طور طبیعی طراحی سایت از 4 مرحله تشکیل شده است:

  • استراتژی/تحقیق
  • طراحی
  • توسعه وبسایت
  • راه اندازی و بازبینی و بازخورد اولیه

زمانی که راجع به مدیریت پروژه شرکت طراحی سایت اطلاعات داشته باشیم،می توانید درخواست دهید که یک یا چند شخص خاص روی پروژه شما تمرکزداشته باشند و شما با آنها راحت تر برای انجام امور خود می توانید ارتباط داشته باشید و گزارش گیری شما و پیگیری روند کار بسیان آسانتر خواهد شد.شرکت های بزرگ که از تعداد نیروی انسانی بالایی برخوردارند نظیر شرکت آروین کارن به راحتی می توانند طبق زمان بندی اعلام شده سایت را تحویل مشتریان گرامی دهند.

9- چه مقدار زمان برای تحلیل کسب و کار،بازار و رقبا اختصاص داده شده است؟ برنامه ریزی کامل و دقیق برای وبسایت به شما این اطمینان را خواهد داد که سایت به موفقیت خواهد رسید.این کار نیاز به تحقیق در زمینه صنعتی که کسب و کار شما در آن مشغول است و تجزیه و تحلیل بازار اولیه قبل از شروع به طراحی سایت دارد،همچنین استراتژی ساختار محتوا،اجزای وبسایت و بسیاری موارد دیگر را باید از این شرکتها پرسید.

10- چه کسی روی وبسایت من کار خواهد کرد؟ برخی از این شرکت ها شخص یا تیمی را به طور اختصاصی برای پروژه در نظر می گیرند،که این کار بسته به میزان درخواست ها و کیفیت مورد نظر شما انجام می شود.برای مثال،شما می توانید یک طراح گرافیکی، برنامه نویسی و یا درج کننده محتوا که اختصاصی برای شما کار کند داشته باشید. دانستن این که چه کسی در کدام بخش از وبسایت شما کار خواهد کرد،برای اینکه بدانید وبسایت چگونه مدیریت خواهد شد مهم است.و ببینید آیا اصلا این شرکت ها پتانسیل اختصاص کارشناس به سایت شما را دارد یا خیر؟!

11- کیفیت افرادی(مدرک) که روی پروژه من کار می کنند چقدر است؟ مسئله مهم بعدی اینست که بدانید افرادی که روی پروژه شما کار می کنند از چه سطح علمی و تجربه برخوردارند.از مدیران شرکت های طراحی سایت درخواست کنید نمونه کارهایی که قبلا این افراد انجام داده اند را در اختیار شما قرار دهند.

12- چه مدت طول می کشد تا وبسایت من تکمیل گردد؟ به طور کلی،زمان مورد نیاز برای طراحی سایت بستگی به نیازها و امکاناتی که برای وبسایت درخواست داده اید دارد.اما حتما باید زمان تحویل گرفتن پروژه را از شرکت طراحی سایت بپرسید. همچنین در مورد اینکه اگر پروژه در تاریخ معین تحویل داده نشود،بحث و تبادل نظر کنید.

13- وبسایت من چند صفحه خواهد بود؟ این مسئله ای است که زمانی که محتوای وبسایت شما تایید شد باید براساس این محتوا، تعداد صفحات داخل سایت مشخص گردد.موتورهای جستجو مانند وبسایت ها صفحاتی دارند که وبسایت های با کیفیت همیشه شامل آنها هستند  و این صفحات پای ثابت وبسایت ها می باشد.صفحات استانداردی مانند،درباره ما، سوالات متداول،تماس با ما. سپس بعد اینکه صفحات استاندارد که برای هر سایتی نیاز است، تایید شد؛ کارفرمایان و طراحان تعداد صفحات را براساس نوع کسب و کار تخمین خواهند زد،برای مثال وبسایت محصول ارائه می دهد یا خدمت، مرکز منابع است،وبلاگ ، گالری عکس و به همین ترتیب میتوان میانگین تعداد صفحات را شمارش کرد.

14- چه مقدار از ایده های من در طراحی دخیل خواهد بود؟ در طول مشاوره اولیه،شرکت طراح باید احساس و نیازهایی که شما نسبت به کسب و کارتان دارید را بپرسد،تا سبک و طیف رنگ هایی که دوست دارید و براساس احساسات و علایق شماست پیاده سازی شود.این سوالات ساده اولیه به طراحان اجازه می دهد تا از ابتدا سایت را براساس ایده های شما بسازند و استراتژی ها، اجزا و اطلاعات را طبق نظر شما و صد البته مشتری ها و کاربران هدف شما پیاده سازی کنند.خیلی از شرکت ها در طول طراحی سایت و حتی در زمان توسعه آن ارتباط تنگاتنگی با مشتریان دارند تا سایت را براساس مشخصاتی که کارفرمایان گفته اند تولید کنند.

15- اگر من به طراحی شده علاقه نداشته باشم چه اتفاقی می افتد؟ عموما در قراردادی که در ابتدا به تایید دو طرف می رسد، تعداد تغییرات در وبسایت وبازنگری های مجدد نامحدود است.تغییرات در رنگها، طراحی لایه ها و صفحات، تصاویر و نوع فونت و نوشتار مواردی هستند که مشتریان باید حرف آخر را راجع به آن بزنند و نظرات خود را در آنها پیاده کنند. حتما مهم است که روند سیاست تغییرات در پروژه را با شرکت های طراحی سایت بررسی کنید زیرا به احتمال زیاد جزء مواردی است که حتما به آن برخواهید خورد.شرکت طراحی سایت آروین کارن براساس ارتباط مداوم با مشتری و بازخورد هایی که از آنها می گیرد،سایت ها را طوری طراحی می کند تا نیاز به کمترین تغییرات داشته باشد؛ و البته در صورت نیاز به تغییرات براساس خواسته مشتری و رعایت اصول و استانداردها، شرکت با مسئولیت پذیری بالا اجزاء سایت را تغییر خواهد داد.

16- برای شروع از من(مشتری) چه چیزی می خواهید؟ همیشه شما کارفرمایان عزیز باید عکس ها، متون و یا هر محتوای دیگری که می خواهید روی سایت قرار بگیرد را به شرکت ها ارائه دهید.اگر می خواهید متون داخل سایت شما توسط تولید کنندگان محتوا روی وبسایت قرار بگیرد باید اطلاعات پایه ای به آن ها ارائه دهید.اما اگر می خواهید  خودتان متون و به طور کلی محتوای سایت را طراحی کنید باید مواردی که در سئو سایت مهم است را رعایت کنید.

17- آیا وبسایت من توانایی رشد در آینده را دارد؟ بسیار حیاتی و مهم است تا سایت طوری ساخته شود که برای ان جای رشد وجود داشته باشد،بخصوص اگر شرکت شما در آینده قصد اضافه کردن خدمات یا محصولاتی را دارد.از مقیاس پذیری وبسایت هایی که طراحی کرده اند اطمینان حاصل کنید،برای مثال اگر میخواهید رابط های کاربری را اضافه کنید آیا می توان این کار را به راحتی انجام داد یا باید سایت را از ابتدا طراحی کرد که این کار شامل زمان و هزینه بیشتر می باشد.

18- آیا می توانید برای سایت من لوگو طراحی کنید؟ بسیاری از طراحان سایت برای کسب و کار شما لوگو هم طراحی می کنند که بر اساس سیاست های شرکت یا به صورت رایگان است و یا هزینه کمی بابت آن دریافت می شود.در مورد تجربه طراحان لوگو از صاحبان شرکت پرس و جو کنید و درخواست کنید تا نمونه کارهای انجام شده را به شما نمایش دهند.حتما به بخش گرافیکی سایت خود اهمیت بدهید، لوگو می تواند معرف کسب و کار و اعتبار و هویت شما باشد.

19- شما می توانید در عکس های وبسایت به من کمک کنید؟ داشتن عکس های واقعی و با کیفیت برای کسب و کار همیشه فاکتوری مهم محسوب می شود،اما اغلب اوقات بدست آوردن و داشتن عکس ها بسیار سخت است.طراحان معمولا به حجم وسیعی از عکس های با کیفیت دسترسی دارند و یا می توانند تصاویری را با ویرایش کردن و خلاقیت خود به تصاویر منحصر به فردی برای وبسایت شما تبدیل کنند.سعی کنید با آنها برای جای دادن عکس در وبسایت در تعامل باشید.

20- برند قبلی من خدشه دار نمی شود؟ شرکت هایی که قبلا برندشان را تاسیس و ثبت کرده اند،غالبا می خواهند مطمئن شوند که وبسایت و برندشان در آن با شرکت و کسب و کاری که به آن مشغول می باشند تداخل نداشته باشد و به برند قدیمی آسیب نزند.از شرکتهای طراحی سایت درخواست کنید که شرح دهند چگونه و در چه مراحلی استراتژی های بازاریابی را در راستای برند قبلیتان انجام می دهند.

21- آیا شما بخش خاصی از کار را برون سپاری می کنید؟ برخی از شرکت های مختلف  از پیمانکاران مستقل برای اجزای خاص پروژه استفاده می کنند.این کار باعث می شود تا طیف گسترده ای از خدمات برایشان مقرون به صرفه تر باشد. اگر آن شرکت برون سپاری می کند،از اعتبار آن اشخاص یا شرکت های پیمانکار که قرار است روی وبسایت شما کار کنند، اطمینان حاصل کنید و نحوه ارتباط با آن افراد را جویا شوید.شرکت های طراحی سایت قدرتمند معمولا تمامی بخش های پروژه را خودشان و در حد اعلی انجام می دهند.

22- نرخ سرویس های شما چقدر است؟ ساختار هزینه ای هر شرکت طراحی سایت متفاوت است،پس ابتدای هر چیزی بپرسید که نرخ چگونه حساب می شود،ساعتی یا به صورت پایان پروژه ای(کنترات). به یاد داشته باشید که این نرخ ها براساس تجربه، تخصص و حجم پروژه محسوب می شود.هزینه های گفته شده باید با کیفیت کار شرکت تناسب داشته باشد، به طوری که آنها توانایی بازتاب ارزش برند شما که یکی از مهمترین اهداف داشتن یک وبسایت و جایگاه در اینترنت می باشد را داشته باشند.

23- هزینه هایی که می کنیم شامل چه مواردی است؟ مهم است بدانید که هزینه ای که اعلام شده چه چیزهایی را شامل می شود و سعی کنید ریز نرخ ها و هزینه ها را بدانید.لیست مشخصی که در آن قیمت ها گنجانده شده است را از شرکت دریافت کنید و اگر جایی در هزینه ها نقطه ابهام برایتان دارد،از آنها بپرسید. نکته: فراموش نکنید که حتما هزینه هایی همچون ثبت دامنه،سرویس میزبانی یا همان هاستینگ و پشتیبانی را جویا شوید تا در ادامه کار در مورد این هزینه ها دچار مشکل نشوید.

24- صورت حساب و نرخ کار خارج از موارد ذکر شده در قرارداد چگونه محاسبه می شود؟ در طی انجام پروژه،ممکن است شما بخواهید علاوه بر مواردی که درخواست کرده بودید،سرویس های دیگری را به پروژه خود اضافه کنید.آمار هزینه ها را در صورتی که تصمیم گرفته اید بخشی را گسترش دهید یا امکانات بیشتری را به سایت خود اضافه کنید، بگیرید.

25- وبسایت من با گوشی های هوشمند، تبلت ها و سایر دستگاه های موبایلی سازگار خواهد شد؟ نسخه موبایلی سایت برای حضور در اینترنت ضروری هستند.بررسی کنید و مطمئن شوید که شرکت طراحی سایت حتما نسخه موبایلی را برای سایت شما در نظر بگیرند.همچنین راهبرد شرکت را در مورد این نسخه جویا شوید که هزینه ای که می پردازید شامل نسخه موبایلی می باشد و آن بخشی از پروژه طراحی سایت است یا باید به صورت جداگانه آن را تحویل بگیرید و مبلغی بیشتری پرداخت کنید. اما بازهم مسئله مهم دیگری که وجود دارد اینست که شرکت طراحی سایت تجربه و علم کافی جهت  ساخت و تحویل دادن نسخه موبایلی(Responsive ) را دارد یا خیر.نسخه موبایلی تاثیر چشم گیری در سئو وبسایت شما خواهد داشت.

26- آیا بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو(سئو) را برای وبسایت ایجاد می کنید؟ این روزها تقریبا تمامی وبسایت ها بهتر است که تکنیک های سئو را برای خود اجرا کنند. سئو به تمام تکنیک هایی گفته می شود که می تواند سایت های جدید را در سطح اینترنت معرفی کند.اگر شما یک وبسایت جدید دارید، توصیه می شود سایت را در اختیار شرکت های سئو قرار دهید تا سایت شما به طور کامل بررسی شود و اگر مشکلات بزرگی داشت به سرعت رفع گردد. البته لازم به ذکر است که شرکت های طراحی سایت عموما کارهای سئو را خود انجام می دهند اما بازهم نباید فراموش کرد که سئو کاری تجربی و تخصصی است و هر شرکت یا شخصی نمی تواند آن را به درستی و تا حد کمال انجام دهد.

27- چگونه کلمات کلیدی برای سایت من تعیین می کنید؟ داشتن کلمات کلیدی درست در هر صفحه از وبسایت یکی از حیاتی ترین بخش های مربوط به سئو وبسایت است.که معمولا اینکار نیاز به صرف زمان و داشتن تجربه دارد.توجه به این که کلمات کلیدی چگونه استفاده می شوند بسیار مهم است.اگر بخواهید توسط جستجوی طبیعی در موتورهای جستجو به اهداف خود برسید و تعداد بازدید سایت خود را افزایش دهید،بازهم توصیه می شود علاوه بر سپردن کارهای دیگر سئو به شرکت های متخصص این کار،یافتن کلمات کلیدی را خودتان انجام ندهید و آنرا در اختیار شرکت های معتبر سئو بسپارید.

28- آیا شما سرویس های دیگر سئو را هم اجرا می کنید؟ اگر تکنیک های دیگر سئو را اجرا می کنند، در مورد استراتژی ها و تجاربی که قبلا اجرا کرده اند پرس و جو کنید.از آنها نمونه کار بخواهید؛درخواست کنید تا نتایج سئوهایی که روی سایت ها کار کرده اند به شما نشان بدهند.آیا سایت هایی که روی سئو آن کار کرده اند در حال حاضر در رتبه های بالای گوگل می باشد یا خیر. پروژه های سئو و گسترش و توسعه وبسایت معمولا صورتحساب جداگانه دارند و بخش عظیمی از آنها بعد از اتمام طراحی سایت انجام می شود.

29- تست A/B را انجام می دهید؟ تست کارایی سایت اجازه خواهد داد که بهینه سازی صفحات سایت را به بهترین نحو انجام دهید و اگر اشکالی وجود دارد آن را حل کنید. تست A/B یا همان آزمایش چند متغیره، آزمایشی است که در آن دو صفحه وب تولید می شود و براساس آزمایش های خاص کارایی آنها سنجیده می شود و نرخ بازدهی آنها با هم مقایسه می شود.نرخ هزینه و اینکه اصلا آیا این تست روی هزینه های خود پروژه احتساب می شود یا به صورت جداگانه را حتما بپرسید.

30- از چه سیستم مدیریت محتوایی استفاده می شود؟ سیستم مدیریت محتوا(CMS ) به شما کاربران عزیز دسترسی می دهد تا بدون داشتن هیچگونه دانش علمی بتوانید محتوای سایت خود را مدیریت کنید.سیستم مدیریت محتوا مزیت های بسیار زیادی دارد که مهمترین آن به روز رسانی محتوای سایت شامل حذف،اضافه و ویرایش بدون نیاز به طراح سایت یا برنامه نویسی اشاره کرد.همچنین باید بدانید که آیا این سیستم مدیریت محتوا از پلتفرم فروشگاهی پشتیبانی می کند یا خیر، توانایی پاسخ گویی به تمام مرورگرها را دارد، از نسخه قدیمی یا جدید آن استفاده می شود و… . اگر تا بحال با سیستم مدیریت محتوا کارنکرده اید،معمولا شرکت ها برای آموزش به شما زمان اختصاص می دهند.اما بهتر است برای حصول اطمینان این مسئله را از زبان خودشان بشنوید.

31- از کدام استاندارد وب استفاده می کنید؟ شرکت های طراحی و توسعه سایت باید با تمامی روش های طراحی رایج واستانداردهای پیشرفت و توسعه سایت آشنا باشند تا وبسایت در تمامی پلتفرم ها و مرورگرها توانایی کار کردن داشته باشد. تحقیق کنید که حتما شرکت طراحی از زبان های برنامه نویسی CSS  و HTML استفاده کنند چرا که توسط کنسرسیوم جهانی وب(W3C ) کاملا تایید شده است  و برای موارد سئو بسیار پراهمیت می باشد و قدرت وبسایت را بسیار افزایش خواهد داد. اطمینان حاصل کنید که اعتبار کد با استاندارد های W3C مطابقت داشته باشد.

32- وبسایت من چه نوع آدرس IP خواهد داشت؟ اگر شرکت طراحی سایت این کار را(دریافت IP ) برای شما انجام می دهد که اکثرا همینطور هم است، در صورت استطاعت مالی آدرس IP اختصاصی دریافت کنید.موتورهای جستجو رتبه بالاتری را برای سایت هایی که IP اختصاصی دارند در نظر می گیرند،و ایمیل های هرز و اسپم بسیار کمتر به این آدرس ها فرستاده می شود.

33- آیا شما برای من نام دامنه را ثبت می کنید؟ قبل از اینکه سایت شروع به تولد و زندگی کند نیاز به اسم دارد.بالای 90 درصد شرکت ها نام دامنه را برای آسودگی مشتریان خود در محیط اینترنت ثبت می کنند.شرکت های معتبر همانند آروین کارن، تلاش می کنند تا حد امکان کارهای فنی و حقوقی سایت را خود عهده دار باشند تا مشتریان با خیالی آسوده به کارهای روزمره خود بپردازند.نام دامنه،نامی برای سایت شما در فضای اینترنت می باشد که برای هر سایت منحصر به فرد می باشد؛از شرکت های طراحی سایت بخواهید تا امکان سنجی کنند که آیا نام دامنه ای را که انتخاب کردید از لحاظ فنی و منحصر بودن می توان ثبت کرد یا خیر.پس از ثبت حتما از آنها بپرسید که اعتبار نام دامنه تان چند ساله است و هزینه و هزینه این سرویس چه قدر است.

34- آیا می توانم به صورت مستمر از روند وبسایت خود مطلع باشم؟ موسسات قابل اطمینان این امکان را برای شما فراهم می کنند تا در حین تکمیل پروژه،بتوانید در هر فاز پروژه خود را رویت کنید و بتوانید پیشنهاد بدهید و تقاضای تغییر و ویرایش محتوا را کنید.

35- آیا کارکرد وبسایت من قبل از شروع به کار آزمایش نهایی می شود؟ تست کردن سایت از آن دسته از کارهاست که عموما شرکت های طراحی سایت پیش از شروع به کار سایت انجام می دهند.در بخشی از فاز آزمایش،شرکت ها باید به شناسایی خطاهای سینتکس، سازگاری سایت با مرورگرها، صحت و سلامت بارگزاری فایل ها، کارکرد فرمها، پیوندها، اسکریپت ها و  تست کردن عناصر دیگر بپردازند.

36- آیا شما سرویس میزبانی ارائه می دهید؟ همانطور که در بالاتر هم گفته شد،یکی از خدماتی که شرکت های طراحی سایت ارائه می دهند،سرویس میزبانی(Host ) می باشد.بدین صورت سایت شما در سرورهای هاستینگ قرار می گیرد و بعد در اینترنت منتشر می شود.حتی اگر شما از قبل با شرکت ارائه دهنده هاست قرارداد داشته باشید اما بازهم خوب است که پلن ها و برنامه های هاستینگ خود شرکت طراح وبسایت را هم ببینید، اما در هر صورت مواردی که در ادامه گفته خواهد شد را در نظر بگیرید: نیاز به آی پی اختصاصی داری یا خیر، مقدار پهنای باند ، قدرت پردازش سرور سایت، حجم فضای میزبانی چقدر و قیمت آن، چه نوع پنل کنترلی برای سایت استفاده می شود، تضمین بالا بودن همیشگی سایت و عدم بروز مشکل در سرور و قطعی، ازجمله المان های مهم برای انتخاب ارائه دهندگان این سرویس های می باشد.

37- آیا شبکه های اجتماعی را در سایت من قرار می دهید؟ اتصال و قرار دادن سایت های شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و… تبدیل به امری طبیعی و نرمال در مبحث طراحی سایت شده است.سوال کنید که شرکت این کار را انجام می دهد یا خیر و اگر انجام می دهد هزینه آن چقدر است.

38- تمرکز روی محتوای وبسایت دارند؟ محتوا از موارد اجتناب ناپذیر در طراحی سایت است که حتما باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. شرکت های طراحی سایت براساس محتوا به سه دسته تقسیم می شوند:

  • شرکت هایی که توجه نسبی به محتوا دارند و تمرکز عمده خود را روی بخش طراحی و ظاهری سایت می گذارند.
  • کمپانی های باهوشی که روی کلمات کلیدی مهم و ارزشمند تمرکز کرده اند و به وسیله آن محتوا را بهینه سازی می کنند.
  • دسته ای که هم باهوش و هم باتجربه هستند و با صرف زمان بیشتر هم به طراحی سایت و هم به محتوا توجه ویژه دارند.

بهتر است که برای داشتن سایتی پرمغز، دسته سوم و یا در غیر اینصورت دسته دوم را انتخاب کنیم.

نکات،سوالات مهم و وظایف و کارهایی که برعهده شرکت های طراحی سایت می باشد به شما عزیزان گفته شد.امیدواریم با انتخابی درست در این مسئله،سالها با خیالی آسوده به کسب و کار خود بپردازید و از داشتن وبسایت استفاده لازم را ببرید.

اکتبر 15, 2017
info [ at ] arvinkaren.com
تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، واحد 9
22372536 - 22362640 - 22352431
کلیه حقوق محفوظ است