اشتباهات رایج در سئو

اگر کسی قبلا حتی مدت زمان کمی در راستای تکنولوژی و اینترنت کار کرده باشد واژه ی سئو را حداقل یکبار شنیده است.

سئو که بسیاری از وبسایت ها به آن توجه ویژه ای دارند،مجموعه ای از تکنیک ها می باشد که روی رتبه بندی وبسایت ها در نتایج جستجو اثر می گذارد.در واقع این کارها وبسایتها را نزد موتورهای جستجو محبوب تر کرده و موتورها هم آنها را در رتبه های بالا نمایش می دهند. در بین موتورهای جستجو گوگل در حال حاضر بهترین و پراستفاده ترین موتور جستجو می باشد.البته برخی روش های سئو که آنها را به نام سئو کلاه سیاه می شناسند قصد دور زدن قوانین و فریب موتورهای جستجو را دارند.

الگوریتم های گوگل به صورت مداوم به روز می شود.در واقع دلیل این به روز شدن های پی در پی اینست که موتورهای جستجو اطمینان حاصل کنند که سئو بکار گرفته شده در وبسایت ها درست و قانونی است.بکارگیری تکنیک های مناسب نه تنها کمک می کند که رتبه وبسایت ارتقا یابد و بیشتر در معرض کاربران اینترنت باشد بلکه به کاربران اینترنت کمک می کند تا به راحتی مطالب مورد نظر و مرتبط خود را بیابند.به این تکنیک های سئو که طبق استاندارد و دستورالعمل های موتورهای جستجو انجام می شود،سئو کلاه سفید می گویند. تکنیک های سئو هم برای صاحبان وبسایت،وبلاگ نویسان و کارآفرینان سودمند است و هم برای بازدیدکنندگان و مشتریان اینترنتی مفید است  چرا که به راحتی می توانند به اهداف خود دست پیدا کنند. حال به بیان اشتباهات رایج خواهیم پرداخت:

اشتباهات رایج در سئو وبسایت

1-بهینه سازی محتوا بر محور یک کلمه کلیدی در زمان های گذشته و اوایل عمر سئو،کاری که بین سئوکاران بسیار رواج داشت،بهینه سازی صفحات وب توسط یک کلمه کلیدی خاص جهت افزایش رتبه در مورد یک جستجو صورت میگرفت.امروزه این تکنیک نه تنها تجربه خوبی از وبسایت شما برای کاربران محسوب نمی شود،همچنین موتورهای جستجو که امروزه بسیار هوشمند و بهتر شده اند،این تکنیک را به راحتی تشخیص داده و شناسایی میکنند و این کار عملا در سئو بی فایده است. نکته:هیچ صفحه ای را فقط با یک کلمه کلیدی خاص و البته با تعداد زیاد پر نکنید.در عوض محتوای خود را با کلمات مرتبط با موضوع و مقاله به صورت اصولی و استاندارد پر کنید.

2- نادیده گرفتن محتوای روزانه شما احتمالا در طول سال های گذشته چندین محتوا ایجاد کرده اید که پس از مدت زمانی به آنها دست نزده اید.اینکه در ابتدا محتوای زیادی برای وبسایت خود تولید کنید بسیار خوب است اما نباید روند تولید محتوا را به هیچ عنوان قطع کنید و باید ترجیحا به صورت روزانه اینکار انجام شود.

3- کاربران موبایلی را فراموش نکنید امروزه بسیاری از افراد دنیا برای انجام دادن خیلی از کارهای روزمره خود از تلفن همراه استفاده می کنند و استفاده از اینترنت یکی از پراستفاده ترین موارد در تلفن های همراه می باشد.اگر وبسایت ها در دستگاه های موبایلی به راحتی نمایش داده شوند،اثر بسیار مثبتی روی بازدیدکنندگان وبسایت دارد. نکته:حتما اطمینان حاصل کنید که وبسایت در تمامی دستگاه ها و مرورگر ها در تلفن های همراه به خوبی نمایش داده می شود.به وسیله دستگاه های مختلف و مرورگرهای گوناگون این کار را انجام دهید.

4- بهینه سازی نکردن برای سرعت وبسایت درک این مورد نسبت به موارد دیگر آسان تر است.وبسایت های سریعتر توسط ربات های موتورهای جستجو راحت ترCrawl می شوند؛بدین معنی که خزندگان موتورهای جستجو راحت تر وبسایت را یافت می کنند.ضمن اینکه وبسایت های سریع بی شک حس مثبت تری به کاربران خواهد داد. از ابزارهای سنجش سرعت نظیر “Google Pagespeed Insights, Pingdom, Webpagetest ” برای تجزیه و تحلیل سرعت وبسایت و امتیازی که از موتورهای جستجو خواهد گرفت کاربرد دارد. نکات و تکنیک های زیادی برای افزایش سرعت وبسایت وجود دارد؛ تکنیک هایی مانند استفاده از اهرم Catching مرورگرها،بهینه سازی عکس ها و حذف کردن جاوا اسکریپت و… مواردی از این تکنیک ها می باشند.

5- استفاده نکردن از لینک های داخلی مرتبط و مفید اگر وبسایت شما جزء آن دسته از وبسایت هایی باشد که مخاطبان را به وسیله محتوا جذب کرده باشد، احتمال ماندگاری مخاطبان بسیار بیشتر است و آنها در وبسایت دنبال مطالب بیشتر می باشند.در نتیجه لینک های داخلی اصلی ترین راه برای معرفی مطالب بیشتر و مرتبط با موضوع مورد علاقه کاربر می باشد و به راحتی می توان صفحات و خدمات بیشتر را به بازدیدکنندگان ارائه داد. نکته: همیشه این را مدنظر داشته باشید که از پیوند دهی داخلی به مطالب دیگر وبسایت استفاده کنید.به علاوه در پیوندها سعی کنید از کلمات کلیدی مطلبی که می خواهید ارجاع دهید استفاده کنید و ترجیحا از فونت یا رنگ متفاوت بهره گیری کنید.

6- بهره نبردن از لینک های خارجی مرتبط و مفید لینک های خارجی مانند پیوندهای داخلی توانایی این را دارند که مطالب و محتوای مفید و مرتبط با موضوعی که کاربر در وبسایتی دیگر به دنبال آن است را به بازدیدکنندگان ارائه دهد.علاوه بر این،کیفیت منابع لینک های خارجی که ما پیوندمان را در آن صفحات قرار میدهیم،ویا لینک صفحاتی که در وبسایت ما قرار میگیرد از چه وبسایتی است،می تواند برای ما اعتبار مثبت داشته باشد و یا از اعتبار ما کم کند. نکته: پیوندهای خارجی که در صفحات وبسایت دیگر قرار می دهید را طوری قرار دهید تا در صفحه جدید در مرورگر باز شود تا کاربران علاقه مند بتوانند به راحتی به مطالب دیگر وبسایت شما دسترسی داشته باشند.

7- استفاده از حجم بلوک های متنی زیاد کاربران همیشه علاقه مند می باشند تا به راحتی به مطالب و اهداف موردنظر خود با کمترین تعداد کلیک دست یابند و همچنین به مطالب وبسایت شما علاقه مند و جذب آن شوند و تمام اطلاعات خود را از وبسایت شما دریافت کنند.منظور این بخش این می باشد که از بزرگ شدن پاراگراف ها و بلوک های بزرگ متن پرهیز کنید،رعایت کردن آیین های نگارشی و پاراگراف بندی بسیار در این امر موثر خواهد بود.حجم زیاد متون در یک صفحه و بلوک های بزرگ هم کاربر را خسته خواهد کرد و هم برای کاربران موبایلی دردسرساز خواهد بود. ضمن اینکه شکیل نبودن متون روی اعتبار متن هم برای کاربر اثر گذار خواهد بود.حتی اگر اشعار حافظ هم به صورت به هم ریخته و پشت سرهم نوشته شوند ملال آور خواهند بود! نکته: از سرتیتر و پاراگراف بندی برای جداکردن مطالب خود استفاده کنید.این کار نه تنها برای مطالعه و حس دیداری کاربر مناسب خواهد بود بلکه نشانه های خوبی را از وبسایت به موتورهای جستجو خواهد فرستاد.

8- فراموشی بهینه سازی تصاویر تصاویر در وبسایت رکن بسیار مهمی در تاثیرگذاری بصری بر روی مخاطبان می باشد و می تواند تجربه ی خوبی از وبسایت به بازدیدکنندگان بدهد.بهینه سازی و استفاده از تصاویر درست،وبسایت شما را نزد موتورهای جستجو محبوب تر می کند. نکته: پایه ترین موارد بهینه سازی که باید حتما در تصاویر رعایت شود اینست که اطمینان داشته باشید نام فایل تصاویر و متن زیر آن در وبسایت(Alt Text ) با کلمات کلیدی مرتبط با وبسایت یا صفحه و عکس ارتباط داشته باشد. همچنین برای اینکه مطمئن باشید سرعت بارگزاری وبسایت سریع است، حجم و سایز تصاویر را برای تمامی صفحات و تمامی نمایشگرها بهینه کنید.

9- نداشتن محتوای منحصر به فرد اگر قبلا از محتواها و مطالب کپی استفاده کردید و احساس رضایت می کنید که کاربران از وبسایت شما بهره می برند،از این به بعد به این مسئله بیشتر دقت کنید.موتورهای جستجو آن قدر ساده لوح نیستند تا شما به راحتی بتوانید بدون هیچگونه مشکل مطالب را کپی کنید.مطالب کپی شده از وبسایت های دیگر و غیر اصیل باعث می شود تا موتورهای جستجو شما را جریمه کنند. نکته: مطالب تکراری و مشابه را در سایت انتشار ندهید حتی در تگ های عناوین و توضیحات متا. یافتن کلمات و جملات منحصر به فرد در محتوا،توضیحات متا،تگ های عناوین و… زمان بیشتری را از ما می گیرد و به اجرای تکنیک های بیشتری نیازمند است ولی مطمئنا ارزشمند است.

10- تمرکز بر روی کمیت به جای کیفیت در دنیایی که محتوا حرف اول را می زند و رقابت بین قدرت محتواها می باشد،توجه نکردن به آن می تواند شما را از رقابت خارج کند.انتشار و تولید محتوای بیشتر بدون توجه به کاربران که آیا این مطالب برای آنها سودمند است یا خیر،نتیجه مناسب و درخوری را برای وبسایت نخواهد داشت. نکته: یک استراتژی محتوا داشته باشید و در محتوای خود دو مسئله را حتما در نظر بگیرید: کاربران و کلمات کلیدی؛محتوا باید در خدمت به کاربران باشد و کلمات کلیدی با تحقیق و تجربه انتخاب شوند.به علاوه بهتر است به محتوا و وبسایت های رقبای کسب و کار خود توجه داشته باشید و کارهایی که آنها برای وبسایت خود انجام می دهند را تجزیه و تحلیل کنید.بدین وسیله شما می توانید نقاط ضعف محتوای خود را نسبت به رقبا تشخیص دهید و آن ها را پوشش دهید. همچنین هر محتوا را حداقل با 300 کلمه پرکنید.البته بهترین حالت اینست که تعداد کلمات را حداقل بین 600 تا 1000 نگه داریم.

11- بهینه سازی نکردن URL یا ساختار وبسایت بسیاری از توسعه دهندگان و بازاریابان اینترنتی عنوان صفحه یا پست را به عنوان URL صفحه وبسایت قرار می دهند و اکثرا این URLها را بلند در نظر می گیرند اما بهتر است بدانید که بلند بودن URL نمی تواند کمکی به ارتقای رتبه وبسایت در نتایج موتورهای جستجو کند. نکته:URL را کوتاه نگه دارید تا فشرده و مختصر با کلمات کلیدی تشکیل شود.ساختار URL کوتاه و اصولی که از کلمات کلیدی تشکیل شده باشد،توسط ربات های موتورهای جستجو راحت تر Crawl می شوند و این برای سئو سایت بهتر است.

12- نادیده گرفتن لینک های خراب یا هدایت کننده(Redirect ) در طول تست فنی و ارزیابی سایت مشاهده می شود برخی از صفحات وبسایت به جای اینکه به صفحه مقصد بروند، به صفحه ای دیگر هدایت می شوند و یا به طور کل،لینک دچار مشکل است. نکته: حتما برای وبسایت یک حسابرسی کلی برای بررسی تمام لینک های داخلی باید انجام شود.این اتفاق که لینک ها به صفحه ای متصل باشند باعث می شود تا موتورهای جستجو به طور موثرتری وبسایت و صفحات وب ما را کاوش کنند.

13- پیروی نکردن از قوانین لینک های هدایتگر در وبسایت وبسایت هایی که از قوانین تغییر مسیر(Redirect ) در وبسایت خود استفاده می کنند،این شانس را دارند  که زنجیره  redirectها را قطع کنند از بسیاری از خطاها که عامل آن این لینک های هدایت کننده هستند،و این اتفاق باعث می شود تا موتورهای جستجو بهتر و بدون خستگی وبسایت ما را کاوش کند. نکته: گاهی اوقات مجبور هستیم از Redirectهای 301 و 302 استفاده کنیم که البته باید آنها هم به درستی به کار گرفته شوند؛اما باید تمامی لینک های هدایتگر دیگر از وبسایت ما حذف شوند.

14- تمرکز روی کلمات کلیدی متا گوگل به کلمات کلیدی متا توجه نمی کند و حتی موتور جستجوی بینگ(Bing ) آن را نشانه ای از هرزنامه و صفحات Spammy می داند. نکته: به طور طبیعی دلیلی وجود ندارد که از کلمات کلیدی متا استفاده شود.اگر تصمیم دارید از فیلدهای کلمات کلیدی متا استفاده کنید،حداکثر 5 عدد از این فیلدهای کلمات کلیدی را پر کنید.

15- فراموش کردن تجزیه و تحلیل یا معیارهای استفاده اطلاعات و محتوای یک وبسایت اصلی ترین معیار برای اندازه گیری و تشخیص کیفیت یک وبسایت است.گاهی امکان دارد ما معیاری اشتباه برای وبسایت خود در نظر گرفته باشیم اما از دید خودمان وبسایت کامل و درستی داشته باشیم؛اما تجزیه و تحلیل حرفه ای وبسایت درست یا غلط بودن معیار را مشخص می کند.شرکت طراحی سایت آروین کارن در ابتدای طراحی وبسایت با تجزیه و تحلیل دقیق وبسایتی که قصد طراحی آن را دارد،به درستی معیارهایی که هر وبسایت باید داشته باشد را مشخص می کند و این امر باعث پیشروی درست و پرسرعت پروژه ها می شود. بنابراین نادیده گرفتن گزارش های تجزیه و تحلیل وبسایت یا عدم استفاده از معیارهای مناسب می تواند تاثیر منفی بسزایی روی وبسایت ما داشته باشد. نکته: با بکارگیری و استفاده از معیارهای درست برای محتوا و استراتژی مناسب برای سئو میتوان مسیر درستی برای وبسایت خود در نظر بگیرید.اهرم هایی مانند “Google Search Console ” یا “Bing Webmaster Tools ” فهم بهتری را به ما جهت اینکه کاربران به دنبال چه چیزی هستند به ما می دهد تا ما بتوانیم به راحتی معیار درستی را برای وبسایت خود در نظر بگیریم.

16- اجازه ندهید که وبسایت شما توسط موتورهای جستجو کاوش شود. این مورد تقریبا آشکار است.اگر وبسایت شما موتورهای جستجو را از دیدن خود مسدود کند و اجازه کاوش خود را به آنها ندهد،محتوای شما هیچگاه در نتایج جستجو یافت نمی شود و فرصت بزرگی برای دیده شدن توسط کاربران و سودهای احتمالی را از دست خواهید داد.

17- بهره نگرفتن از سئو محلی تمامی کسب و کارها فرصت این را دارند تا حداقل از امتیازات سئو محلی خود(Local Seo ) استفاده کنند تا بازدید آنها افزایش یابد.کسب و کار شما باید در لیست”Google My Business ” درخواستی داده و در آن حضور داشته باشد. نکته: ابزارهایی در اینترنت وجود دارد که به وسیله آنها می توان استنادات و اطلاعات را راجع به موقعیت جغرافیایی کسب کرد.

18- استفاده بیش از حد از PDF فایل های PDF برای ارائه اطلاعات بسیار مناسب و پرکاربرد می باشند و همچنین دانلود این فایل ها به راحتی انجام می شود،اما برای جستجو فایلهای ایده آلی نیستند.دلیل اصلی اینست که اکثر وبسایت ها نمی توانند میزان بازدید و استفاده از این فایلها را در Google Anallytics پیگیری کنند که این کار را برای تحلیل محتوا و دانستن اینکه محتوای ما چه میزان بر روی کاربران اثر داشته است را سخت می کند. نکته: PDF را به فرمت HTML تبدیل کنید تا یک تجربه پایدار و مستحکم و خوب را به کاربران بدهید و هم از فواید جستجو شدن و تحلیل پذیری دارائی وبسایت خود استفاده کنید.

19- بهینه سازی نکردن برای موتورهای جستجوی دیگر اگر چه گوگل را می توان تقریبا پادشاه موتورهای جستجو نامید،اما موتورهای جستجوی دیگر و حتی کانال های شبکه های اجتماعی شایسته توجه صاحبان کسب و کار و توسعه دهندگان وب می باشند. نکته: جهت بهینه سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو نظیر Bing , Yahoo قدم بردارید. ضمن اینکه بهینه سازی محتوای خود را برای شبکه های اجتماعی نظیر Linkedin , Youtube , Instagram فراموش نکنید.

20- نداشتن تمرکز و توجه به کیفیت بک لینک ها(Backlink ) کیفیت بک لینک،چه بک لینک وبسایت ما در یک صفحه وبسایتی دیگر باشد و چه پیوند صفحه ای از وبسایت دیگر در سایت ما قرار بگیرد؛بسیار مسئله مهمی در رابطه با فاکتورهای رتبه بندی موتورهای جستجو و میزان توجه و علاقه کاربر به محتوا می باشد.(برای مثال اگر پیوندی از یک وبسایت ضعیف در سایت ما وجود داشته باشد به طور ناخودآگاه دید مثبت کاربر به وبسایت ما کمرنگ تر می شود.) نکته: برای تبادل لینک و Backlink دادن یا گرفتن با وبسایت های مرتبط با کسب و کار خود و با کیفیت تعامل داشته باشید.

21- داشتن دسته بندی ها یا برچسب های بسیار زیاد برای وبلاگ ها زمانی که دسته بندی یا برچسبی برای وبلاگ ایجاد می کنید،ضرورتا باید یک صفحه جدید در وبسایت ایجاد کنید که این صفحه هم توسط موتورهای جستجو کاوش خواهد شد.اگر این دسته بندی ها از میزان کافی محتوا بهره مند نباشند،که می تواند محتوای ضعیف یا محتوایی که مقدار آن به حدنصاب نرسیده باشد؛می تواند به سئو وبسایت آسیب بزند و کاوش وبسایت را توسط موتورهای جستجو دچار مشکل کند. نکته: دسته بندی هایی که محتوای سست و ضعیف دارند را حذف کنید، و دوباره دسته بندی یا برچسب جدیدی تشکیل دهید که قدرتمند باشد.تعداد دسته بندی کم اما با محتوای قدرتمند برای وبسایت بسیار بهتر است.

22- توجه به سئو در پایان ساخت یک وبسایت جدید سئو باید کلید هر پروژه جدید وبسایت باشد.گاهی اوقات سئو اولیه فقط ساختن لینک و داشتن کلمات کلیدی مناسب در محتوا می باشد.توصیه می شود که در ابتدای طراحی وبسایت موارد اولیه بهینه سازی شامل داشتن کلمات کلیدی در URL ،نوشتن برچسب عناوین یا همان title tag ،توضیحات متا و جایگذاری لینک های داخلی و کلمات کلیدی در محتوا انجام شود.

23- از قلم انداختن فاز طوفان ذهنی کلمات کلیدی اگر می خواهید پروژه با شکست مواجه شود باید هنگام درج محتوا و دقایقی قبل از انتشار آن،کلمات کلیدی را در محتوا جایگذاری کنید!مشکل اینجاست که با این کار،با توجه به پراکنده بودن افکار انسان و حجم زیاد مطالب وبسایت و کلمات کلیدی آنها به درستی نمی توان کلمات کلیدی مناسب مطلب را یافت. برای یافتن کلمات کلیدی مناسب باید طوفان ذهنی اجرا شود و برای اینکار زمان گذاشته شود.برای تولید کلمات کلیدی ابزارهایی وجود دارد که می توان از آنها کمک گرفت اما این هشدار را به تمامی علاقه مندان این حوزه و صاحبان وبسایت ها می دهیم که این کار ضریب خطای بالایی دارد و شک نکنید که کیفیت این کار توسط انسان به مراتب از ربات ها ونرم افزارها بیشتر است.

24- استفاده بیش از حد از محتوای فلش موتورهای جستجو به طور کلی محتوایی که بر قالب HTML نباشند را به سختی می خوانند.اگر از محتوای فلش استفاده کنید،بسیار مشکل تر میتوانید در موتورهای جستجو رتبه خود را افزایش دهید. نکته: همیشه سعی کنید در محتوای خود از HTML یا زبان های هم تراز آن استفاده کنید.همچنین شما می توانید توسط قابلیت های HTML5 ، ویژگی های فایل های فلش را پیاده سازی کنید.

25- افتادن در دام سرویس های سئو ارزان که از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند سئو هایی که ارزان و سریع انجام میشوند با درصد بالایی غالبا از تکنیک های کلاه سیاه(Black hat ) استفاده می کنند.این تکنیک ها تهاجمی و برخلاف دستورالعمل های موتورهای جستجو می باشد و از رهنمود های آنها پیروی نمی کند. از روش های محبوب کلاه سیاه می توان به بازی با کلمات کلیدی (استفاده از یک کلمه کلیدی مشخص به دفعات بسیار زیاد در محتوای وبسایت)،استفاده از متون مخفی(استفاده از کلمات کلیدی که در متن استفاده میشود با تکنیک های خاصی نظیر همرنگ بودن کلمات با پس زمینه صفحه از دید کاربر پنهان می کنند.) و خرید لینک(خریداری و قرار دادن لینک صفحات وبسایت به صورت غیرقانونی).

حتما قبل از اینکه خدمات سئو مربوط به وبسایت خود را برون سپاری کنید،در مورد شرکت و خدماتی که می خواهند ارائه دهند کسب اطلاعات کنید.اگر به سرویسی برخوردید که ارزان و سریع بود،به احتمال بسیار بالا آن سرویس جعلی است.شرکت آروین کارن همیشه با استفاده از راه های قانونی و تکیه بر علم،تجربه و تعهد متخصصان خود تلاش داشته تا مشتریان خودرا به اهداف والایشان برساند.

مطالب مرتبط

اکتبر 7, 2017
info [ at ] arvinkaren.com
تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، واحد 9
22372536 - 22362640 - 22352431
کلیه حقوق محفوظ است