پشتیبانی و نگهداری وبسایت

با گسترش و بزرگ شدن اینترنت و کسب و کارهای دیجیتالی که وبسایت ها در آن سهم ویژه ای دارند، خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت از مهمترین المان های طراحی سایت به شمار می رود.در هر صنعتی که باشید و در هر شغلی، رفتار خدمت دهندگان برای مردم بسیار مهم است.خدمات پس از فروش و پشتیبانی جز کارهای مهم محسوب می شود که برای مشتریان بسیار ارزشمند است.کیفیت بالا و پر سرعت پشتیبانی سایت مشتریان را دلگرم می کند و حس امنیت به آن ها می دهد.

راه اندازی یک وبسایت برای کسب و کارها بسیار مفید خواهد بود اما همانطور که افتتاح یک دفتر فیزیکی به صورت مداوم یا دوره ای نیاز به نگهداری دارد، یا یک خودرو که آن را خریداری می کنیم نیاز به بازبینی دوره ای و نگهداری دارد، یک وبسایت که ما از آن برای اهداف خود استفاده می کنیم بی شک در بازه های زمانی مختلف نیاز به این دارد که یک یا چند متخصص به بازبینی و رفع ایرادهای فنی آن بپردازند.

وبسایت هر شخص یا شرکت و سازمان،معرف دیجیتالی و مجازی آن شرکت است و برای بسیاری از مشتریان و طرفداران شما اولین چیزی که به آن توجه می کنند و قصد کسب اطلاعات را دارند وبسایت شماست.به منظور اثرگذاری و تشویق مشتریان به منظور انتخاب شما یا هرکار دیگری که مدنظر شماست، وبسایت شما نیازمند نگهداری منظم می باشد. صرف نظر از حوزه کاری شما و اندازه شرکت و کسب و کارتان، نگهداری و پشتیبانی سایت یکی از عوامل اصلی موفقیت و رسیدن کشتی شما به ساحل می باشد.برای جذب و حفظ مشتریان، حفظ رتبه بندی موتورهای جستجو و ارائه اطلاعات در مورد محصولات و خدمات خود به عموم، وبسایت شما نیاز به نگهداری دارد. همانطور که روند اینترنت و تکنولوژی ها مداوم در حال رشد هستند، کسب و کار شما و وبسایتتان هم نیاز به رشد دارد و شرکت آروین کارن می تواند در بحث نگهداری و رشد، وبسایتتان را یاری دهد و چون یکی از تخصص های شرکت نگهداری و پشتیبانی است به شما در قدرتمند تر شدن سایتتان کمک خواهد کرد.همانند یک گل زیبا که اگر مدتی به آن رسیدگی نشود پژمرده می شود، سایت هم پس از مدتی برای ماندگاری، هرچند هم که قدرتمند و از لحاظ ظاهری زیبا باشد نیاز به نگهداری دارد.با داشتن پشتیبان هر زمان که نیاز باشد خطاها رفع می گردد یا برنامه ها و استراتژی های سایت در صورت نیاز تغییر می کند، محتوای سایت براساس پلن و نقشه پشتیبانی، اضافه یا به روز می شوند.در کل هر نوع پلن پشتیبانی سایت باعث به روز بودن، انسجام و پویایی آن می شود. شرکت های معتبر غالبا برای پشتیبانی سایت خدمات زیر را ارائه می دهند:

  • به روزرسانی محتوا، ویرایش  و حذف آنها
  • گذاشتن پست براساس تقویم یا اتفاقات خاص
  • درج اطلاعات و محتوایی که صاحبان وبسایت در وبلاگ و وبسایت
  • پست گذاری در شبکه های اجتماعی وبسایت
  • رفع ایراد خطای 404 و لینک های خراب
  • بهینه سازی سرعت و زمان بارگزاری صفحات وبسایت
  • پشتیبان گیری (Backup) از سایت و حافظه ذخیره سازی سایت
  • به روز رسانی پلاگین ها (افزونه ها) به نسخه های جدید

در پشتیبانی باید: محتوا باید به روز باشد. محتوای وبسایت خود را با محتوای تازه به روز کنید تا ترافیک بیشتری به سمت سایت شما بیایند، فروش خود را افزایش دهید و کاربران سایت را به ماندن طولانی در سایت خود تشویق کنید.محتوای تازه و البته مفید جز بخش های بسیار مهمی است که گوگل برای رتبه بندی در شاخص های خود آن را حساب می کند.

ارتباط بی دردسر با شرکت پشتیبان اگر مشتریان نیاز به آپدیت جدیدی دارند باید بتوانند به راحتی از طریق تماس یا ایمیل، مسئله خود را مطرح کنند و تماس با شرکت طراحی سایت دغدغه آور نباشد.شرکت پشتیبان هم موظف است پس از اعمال تغییرات و حصول اطمینان از تکمیل و صحت کار با مشتری تماس گرفته و به او تکمیل کار را ابلاغ کند.این تغییرات می تواند در بخش های متون، تصاویر، ویدئو، اضافه کردن صفحه، حذف صفحات موجود، به روز رسانی پلاگین و… صورت پذیرد.

ذخیره زمان ارزشمند اگر وبسایت یا سرویس میزبانی وبسایت (هاستینگ) دچار مشکل شود، مشتریان نیاز به ورود به این چالش را ندارند و فقط با یک تماس یا ایمیل با شرکت های پشتیبان این امور را به آنها واگذار می کنند و تمرکز خود را بر روی کار خود می گذارند.اشکالاتی که در سرویس های میزبانی رخ می دهد اغلب زمانبر هستند و مشتریان مجبور نیستند که این تجربه زمانبر و کلافه کننده را داشته باشند؛ به راحتی صاحبان سایت می توانند این کارها را به پشتیبان ها بسپارند و پس از رفع مشکل با مشتریان تماس حاصل می شود.

تجزیه و تحلیل وبسایت شرکتی که از سایت شما نگهداری می کند می تواند به شما آمار و اطلاعاتی از رفتار مشتریان در سایت بدهد و آنها را برای شما پیگیری کنند و شما به وسیله آنها می توانید فروش خدمات و محصولات را افزایش دهید.شرکت ها با نصب نرم افزارهایی مانند  Google Analytics روی سایت مشتریان توانایی این را دارند تا رفتار و اعمال مشتریان را در سایت دنبال کنند و نتایج و گزارشات را به صورت ماهیانه از طریق ایمیل به صاحبان سایت ها ارسال می کنند.

امنیت حرفه ای و محافظت از سایت وبسایت کسب و کارهای کوچک و بزرگ روزانه در سطح دنیا متحمل حمله های سایبری می شوند و تعداد این حمله ها هم در حال افزایش است.این حملات که برای هر کسی ممکن است اتفاق بیافتد و خرابی و پایین آمدن سایت، استرس و افت کسب و کار و سود را  در پی خواهد داشت و مشتریان نمی توانند به سایت دسترسی داشته باشند.اگر شما سایت را به شرکتی پرقدرت و با کیفیت نظیر آروین کارن که امنیت سایت شما را تضمین می کند بسپارید، آنها با استفاده از تکنیک ها و پروتوکل های امنیتی  از سایت شما محافظت خواهند کرد.

پشتیبان گیری از سایت و منابع ذخیره ای یکی دیگر از وظایف شرکت ها نگهداری یک کپی از سایت ها و فایل های آن است تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوان به سرعت و راحتی دوباره آن را بارگزاری کرد.این کار در زمان و به خصوص در هزینه های شما صرفه جویی خواهد کرد و از اتفاقات فاجعه بار آینده و از دست دادن اعتبار و قدرتی که سایتتان به دست آورده جلوگیری خواهد شد.

تست و به روزرسانی مرورگر مرورگرهای وب مانند فایرفاکس(Firefox )، گوگل کروم(Google Chrome )، اینترنت اکسپلورر(Internet Explorer ) دائما به دنبال راه هایی هستند تا سرعت و امنیت را به کاربران اینترنت عرضه کنند.به روز شدن مرورگرها در نمایش برخی سایت ها ممکن است تغییر ایجاد کنند و مانند گذشته سایت را با کیفیت نمایش ندهند.پشتیبانی سایت می تواند به راحتی از این مشکل جلوگیری کند و به صورت دوره ای با بررسی آپدیت های جدید سایت را برای تمامی مرورگرها بهینه می کنند.

پشتیبانی و نگهداری سایت برای چه کسانی است؟ شرکت هایی با وسعت کوچک تا بزرگ که ادمین و نیرویی برای مدیریت سایت و انجام امور سایت ندارند بهترین گزینه ها برای استفاده از این سرویس می باشند.این شرکت ها و صاحبان وبسایت به دلیل مشغله کاری نمی توانند به صورت روزانه به سایت خود سر بزنند و از طرفی هم از لحاظ مالی برایشان به صرفه نیست که یک نفر را به طور دائم برای سایت اختصاص دهند.از طرفی هم عقلانی و اصولی نیست که یک نفر از کارکنان را به اینکار اختصاص دهیم و دلایل آن هم کاملا مشخص است، یادگیری طراحی سایت و اعمالی که برای نگهداری آن باید انجام شود از لحاظ زمانی و انرژی به هیچ عنوان به صرفه نیست، چون به شدت این کار وقت گیر است؛ دلیل بعدی هم اینکه کارکنان از وظایف خودشان در شرکت دور می شوند و تمرکز و کارایی آنها پایین خواهد آمد.پس بهترین کار اینست که با صرف هزینه ای اندک این کار را به متخصصان وبسایت با پهنای دانش وسیع بسپاریم. البته کسب وکار و شرکت های بزرگ استخدام یک نفر برای چرخاندن سایت برایشان به صرفه است؛ می توانند با استخدام نفری که در شرکت در حوزه آی تی فعالیت می کند وظایف مدیریت سایت را هم به او پسپارند.حضور دپارتمان آی تی و قرار دادن اینکار در حوزه مسئولیت آن برای شرکت های بزرگ و سازمان ها به صرفه است.این سرویس برای افرادی که سایتشان خیلی نیاز به مراجعه و به روز رسانی ندارند هم ایده آل است چرا که هر موقع نیاز به تغییراتی در سایتشان داشته باشند آن را به این شرکت ها واگذار می کنند.شرکت آروین کارن پس از طراحی سایت امور مربوط به پشتیبانی و نگهداری سایت را بر عهده می گیرد، همچنین سایت های که از قبل طراحی شده اند می توانند امور پشتیبانی را به شرکت طراحی سایت آروین کارن بسپارند.

نکات مهم راجع به نگهداری وبسایت ما این کارها را انجام می دهیم تا مطمئن باشیم تا کارهای ضروری راجع به وبسایت انجام شده است.مواردی را در ادامه خواهیم گفت که شرکت هایی که پشتیبانی سایتی را برعهده می گیرند باید آنها را رعایت کنند.فراموش نکنید که وبسایت شما برای کسب و کار شما بسیار مهم است.

  • قبل از شروع کار، کارفرمایان باید به دقت تعهداتی که پشتیبان ها می دهند را بررسی کنند.آنها باید اطمینان حاصل کنند که هنگام پشتیبانی  سایت تمام نقل قول های هنگام قرارداد پیاده سازی می شوند.اگر شخصی که از سایت پشتیبانی می کند به طور واضح متوجه چیزی که کارفرما می خواهد نشود، باید حتما به طور دقیق از کارفرما سوال بپرسد.
  • اطمینان حاصل کنید که در مفاد قرارداد ،پشتیبان گیری یا همان بک آپ وجود داشته باشد و آنرا به طور مرتب انجام دهند.از دست رفتن اطلاعات چه در سایت، چه در کامپیوتر بدترین اتفاقی است که می تواند برای یک نفر بیافتد.
  • برای هر کار و پروژه شرکت باید مدلسازی داشته باشد.مدلسازی برای شرکت کار نگهداری را روشن تر و آسان تر می کند و مشتری هم براساس مدل متوجه کارهایی که روی سایتش انجام می شود قرار می گیرد.
  • مشتریان حتما باید اطمینان حاصل کنند که پس از پایان کار چه به صورت دوره ای و چه به صورت مداوم انجام می شود، وبسایت با تمامی مرورگرها سازگار است.
  • براساس مورد اول که گفتیم، کارفرمایان باید گزارش پایان کار را دریافت کنند.گزارش باید چه از لحاظ هزینه ای و چه تعهدی با مفاد قرارداد یکی باشد.کارفرمایان عزیز باید با دقت گزارشات را وارسی کنند و گزارشات هم باید شامل جزئیات هزینه ها و عملکردها باشد.

زمان تعمیر و نگهداری سایت اگر مسئله ای در سایت رخ بدهد شرکت ها موظفند در حداکثر 24 الی 48 ساعت مشکل را رفع کنند و اگر مشکل حاد باشد و یا سایتی مثلا فروشگاهی که فروش روزانه بالایی دارد این زمان کاهش هم می یابد. به طور کلی کارهایی که در پشتیبانی سایت باید انجام شود خواهیم گفت: -بهینه سازی منابع کد بهینه سازی کدهای وبسایت زمان بارگزاری سایت را کاهش خواهد داد.در موارد پشتیبانی از سایت تمامی پارامترهای وبسایت و افزونه های آن باید بررسی و برای افزایش کارایی وبسایت بهینه شوند.این بهینه سازی یکبار انجام می شود و ومعمولا باید به مرور زمان تکمیل گردد.اما براساس میزان به روزرسانی محتوای سایت، ممکن است بازهم پس از گذشت مدتی به این بهینه سازی نیاز داشته باشد.

-اعتبار دهی به کد منابع این کار گواهینامه ای برپایه استانداردهای بین المللی (W3C ) برای سایت صادر می کند.مانند مورد بالا (بهینه سازی کد) اینکار که کاری تخصصی هم می باشد و حتما باید به شرکت های متخصص سپرده شود، یکبار انجام می شود.اما بازهم بسته به اینکه محتوا چند وقت به چند وقت به روز می شود امکان این است که این کار برای سایت مجدد انجام شود.

-به روز رسانی افزونه ها این کار که بسیار مهم هم می باشد از آسیب پذیری های سایت که احتمالا در آینده به آن ضربه می زند جلوگیری می کند و قابلیت های جدید را به برنامه ها و افزونه ها (برنامه های وب، ماژول ها و پلاگین های محتوا) اضافه می کند.

-مدیریت محتوا (اضافه، حذف، به روز رسانی) این کار محتوا را به روز خواهد کرد، اطلاعات قدیمی و منقضی را حذف می کند، غنی سازی محتوا و استفاده از کلمات کلیدی دقیق تر، اصلاح هرگونه خطای املایی و در کل توسعه محتوا برای هر وبسایت رادر پی دارد.

-پشتیبان گیری کامل تا اینجا متوجه شده اید که بک آپ گیری مهمترین بخش پشتیبانی و نگهداری یک وبسایت است که در صورت از دست رفتن سایت به هر دلیلی می توان اطلاعات آنرا بازگرداند.این از دست رفتن اطلاعات می تواند به دلیل هک شدن سایت، مشکلات و اختلالات برقی و یا از بین رفتن و خرابی هارد درایو باشد. بک آپ گیری باید حداقل ماهی یکبار انجام شود.

حال به ذکر اشتباهاتی که عمدتا در پشتیبانی از وبسایت بروز می دهد خواهیم پرداخت.

1-پیوندهای خارجی خراب این مسئله نسبتا جزئی است اما توجه نکردن به آن نتایج بدی می تواند داشته باشد و نمی توان آنرا نادیده گرفت.پشتیبانان کاربران سایت را به صفحه ای در وبسایت دیگر هدایت میکنند و بازدیدکنندگان از آن مطلب یا احتمالا وبلاگی که در آن صفحه وجود دارد استفاده می کنند.به هر حال بسیاری از اوقات وبسایت های دیگر محتوای خود را به صفحات دیگر انتقال می دهند و یا آنها را پاک می کنند که موجب خرابی و ناکارآمدی لینک ها و امتیاز منفی برای سایت خواهد شد.در نگهداری سایت متخصصان به این مسئله توجه خواهند کرد. ما نمی توانیم روی سایت های دیگر کنترل داشته باشیم اما پشتیبانان لازم است پیوندها را پاک کنند یا تغییر دهند.بسته به شرایط ممکن است که این اتفاق خرید و فروش در سایت را متوقف کند.اما در هر صورت این اتفاق اصلا بازخوردهای خوبی برای صاحب سایت نخواهد داشت.این اتفاق بر روی رتبه صفحه و سئو هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.برای مثال اگر سایت ما به مقاله ای در سایت دیگر لینک شده باشد و آن مقاله حذف یا آدرسش تغییر کند یا خیلی به موضوع سایت ما مرتبط نباشد، برای ما نمره منفی در گوگل ثبت خواهد شد. این مسائل در سایت برای اندازه گیری و تشخیص مشکلاتشان بسیار دشوار است و در عین حال به زودی باید حل شوند.در این مدت که لینک یا لینک هایی خراب در سایت وجود دارد چه تعداد مشتری بالقوه و بالفعل به دلیل وجود این لینک ها از دست خواهد رفت؟پس از پایین آمدن رتبه سایت به خاطر همین اشتباه کوچک چقدر باید هزینه کرد تا دوباره رتبه بالا بیاید؟

2- ایرادات 404 و لینک های داخلی خراب بهینه سازی نشدن 404 هزینه بر خواهد بود.پیدایش کلمه “Not found ” در صفحه نمایش راه استانداردی است برای پاسخ سرور به کسی که دنبال صفحه ای می گردد که آن صفحه وجود ندارد.در گذشته بسیاری از مردم آدرس سایت را در مرورگر اشتباه وارد می کردند اما در حال حاضر بوک مارک ها و ویژگی های دیگر مرورگرها این اتفاق را به حداقل رسانده است.این خطا هم باید به سرعت بررسی شود که چرا صفحه و لینک از دست رفته است؟ خطای 404 و لینک های داخلی خراب مشکلات بیشتری را به بار خواهد آورد، واگر تعداد آنها زیاد شود وبسایت از دید کاربران و طرفداران سایت محبوبیت خود را از دست خواهد داد. پیکربندی اشتباه گواهینامه SSL می تواند عامل بروز این خطا باشد، مسائل مربوط به بازنویسی مجدد، مشکلات در فایل .htaccess و مسیریابی های اشتباه URL عامل های دیگر بروز خطای 404 هستند.این وبسایت ها نیاز به فردی خبره برای تشخیص، اصلاح و جلوگیری از بروز دوباره این خطاها را دارد.همین اشکال به ظاهر ساده اعتماد مشتریان را سلب می کند و امکان دارد کار تا جایی پیش برود تا گوگل سایت را از رتبه بندی خود حذف کند.

3- سازگاری مرورگر هیچ سیستم عاملی یا نرم افزاری به طور ثابت به مدت طولانی به عمر خود ادامه نخواهد داد.تکنولوژی ها تغییر می کنند و در بخش های سخت افزاری، سیستم های عامل، استانداردها، پلاگین ها و… به روز می شوند.با به روز شدن مرورگرها که در فواصل کوتاه هم انجام می شود، احتمال خراب شدن سایت و ایراد در نمایش افزایش پیدا می کند. کارفرمایان باید مرتبا تست کنند تا ببینند وبسایتشان در مرورگرهای بزرگ چگونه نمایش داده می شود.در بالا هم گفتیم مرورگرهایی مانند:Internet Explorer, Chrome, Firefox, Opera و Edge مهمترین مرورگرها می باشند.بسیاری از به روز رسانی های مرورگرها، خلا امنیتی را پوشش خواهد داد.همچنین سازگار نبودن سایت با مرورگرها و عدم نمایش درست سایت،به طور ناخود آگاه باعث می شود تا مشتریان سایت از سرمایه گذاری در سایت بترسند و به اطلاعات سایت به کلی اعتماد نکنند.

4- تغییرات تکنولوژی در حال حاضر دسترسی مردم به وبسایت ها از طریق تلفن های همراه هوشمند و دستگاه های موبایلی دیگر بسیار رایج شده است.بسیاری از شرکت ها برای سایت خود نسخه موبایلی در نظر نمی گرفتند اما تقریبا از سال 2015 به بعد گوگل این سایت ها را تهدید به جریمه کرد و اکثر صاحبان کسب و کارها برای سایت خود، نسخه موبایلی طراحی کردند. بسیاری از شرکت های حرفه ای قبل از مرحله نگهداری سایت و بلافاصله پس از اتمام طراحی، نسخه موبایلی وبسایت را تدارک می بینند. هنوز هم سایت هایی هستند که نسخه موبایلی ندارند.آنها بی شک مشتریان خود که از طریق موبایل قصد ورود به سایت را دارند از دست خواهند داد.زمانی که تکنولوژی تغییر کند و شما سوار این موج تغییر نشوید، خواهید باخت.

5- هکرها و حملات سایبری آیا هکرها از تکنیک “Back door ” برروی سرور شما برای انتشار اطلاعات استفاده می کنند؟اگر کسی تصمیم بگیرد که به سرویس و وبسایت شما حمله کند برای کسب و کار شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟از دست دادن اطلاعات می تواند برای شما میلیون ها تومان هزینه بتراشد و حتی کسب و کار شما را برای همیشه مختل کند.به هیچ وجه روی قضیه امنیت غمار نکنید و حتما در نگهداری وبسایت از این گزینه استفاده کنید.

6- سرورهای خراب گاهی اوقات سرورها از کار می افتند.اگر وبسایت در زمان اوج کار یا فروش یا ورود کاربر به دلیل مشکلات میزبانی توانایی خدمت رسانی نداشته باشد، وبسایت متحمل چه زیان هایی خواهد شد؟در پشتیبانی وبسایت، شرکت ها با کنترل دقیق و مداوم و گزارش گیری از سایت متوجه می شوند که سرویس میزبانی چه عملکردی در طول دوره داشته است.

در پایان مواردی که در چک لیست و آمار و گزارشات باید مورد بررسی صاحبان وبسایت قرار بگیرد را خواهیم گفت. 1-نام دامنه: باید اطمینان حاصل شود که نام دامنه به درستی ثبت شده است و یا چه مدت اعتبار دارد.برخی از مردم حتی نمی دانند  که دامنه شان در چه تاریخی منقضی می شود. 2- آمار وب: برنامه و نرم افزار هایی که روی سایت نصب می شوند و به شما آمار بازدیدها و اینکه بازدیدکننده ها از کدام منبع و ورودی آمده اند می باشد؛ آمار وب باید در گزارشات دوره ای که تحویل مشتری داده می شود باید وجود داشته باشد. 3- محتوا: مطمئنا محتوای سایت باید و باید به روز شود.اگر وظیفه تولید محتوا وبسایت بر عهده شرکت پشتیبان سایت است، بدیهی است که گزارش کمی و کیفی به صاحبان سایت داده شود. 4- آزمایش کردن: اگر وبسایت شما شامل فرم، خبررسان یا هر توابع دیگر این چنینی بود، باید در برنامه دوره ای تست قرار داشته باشد و بررسی شود که آیا تمامی آنها به درستی کار می کنند یا خیر و سپس در گزارش آن به مشتریان تحویل داده شود.مثال های دیگر آن ثبت و ارسال ایمیل و فرم تماس با ما می باشند. 6- وارسی لینک ها: قبلا هم گفتیم که این پیوندها چه داخلی و چه خارجی باید بررسی شوند تا از جریمه های موتورهای جستجو جلوگیری کنیم.اما قرار گرفتن این مورد در گزارشات تا زمانی که لینک ها دچار مشکل نشده اند خیلی ضروری نیست. 7-  پشتیبان گیری: این مورد هم کاملا واضح است؛ ضروری ترین مورد که باید در نگهداری هر وبسایتی باشد، بدیهیست گزارش آن هم باید به مشتری ارائه شود. 8- طراحی: در اعلام نتایج دوره ای، سازگاری سایت با انواع مرورگرها و دستگاه های موبایلی باید تایید شود. 9- خطاهای وبسایت: تمامی پیغام ها و خطاها باید با ابزاری مانند “Google Webmaster ” جمع آوری شوند.(حضور این مورد در گزارشات اصلا الزامی نیست) 10- چک کردن زمان بارگزاری: گوگل و سایر موتورهای جستجو واکنش مثبت تری نسبت به سایت هایی که زمان بارگزاری کمتری دارند.در گزارشات بهتر است زمان بارگزاری سایت براساس کیفیت قید شود که آیا زمان مناسبی است یا خیر.

نوامبر 8, 2017
info [ at ] arvinkaren.com
تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، واحد 9
22372536 - 22362640 - 22352431
کلیه حقوق محفوظ است