طراحی سایت خبری

روزنامه آنلاین(Online newspaper ) نسخه ای اینترنتی از روزنامه است، یا می تواند مانند یک نشریه یا مجله باشد که در یک وبسایت قرار گرفته است.

اخبار آنلاین مانند روزنامه های چاپی هستند که می توان از طریق اینترنت به آن ها دسترسی داشت.یکی از مزایای خوبی که این سایت ها دارند ارسال نظرات و ایجاد کامنت برای خبرها می باشد،کاری که برای انجام دادن در روزنامه های چاپی و قدیمی زمان زیادی می گرفت.قابلیت خوب دیگری که این وبسایت ها می دهند اینست که هر داستان یا اخبار در سایت هر چند که طولانی هم باشد می توان به راحتی و تعداد بالا در سایت قرار داد.این بدان معناست که پوشش کامل اخبار در سایت ها میسر است و نیاز به استفاده از کاغذهای بیشتر نیست.

امروزه اکثر مردم ترجیح می دهند با وارد کردن چند حرف در مرورگر و بدون صرف هزینه و بدون جابجایی از اخبار مطلع شوند.البته در عصر تکنولوژی این اتفاق کاملا طبیعی است چرا که انسان ها با موبایل و کامپیوتر کار می کنند و درس می خوانند و کامپیوتر همیشه در دسترس آنهاست.البته برخی حرفها هم که زده می شود درست است که هرچیزی باید اصالت داشته باشد و اصالت خبر در روزنامه های کاغذی می باشد. اینترنتی بودن روزنامه ها مزایای زیادی برای مردم و صاحبان سایت دارد، یکی از مهمترین این مزیت های خوب برای روزنامه های آنلاین پوشش دادن وانتشار سریع خبرهای با فوریت بالا و اضطراری است.اعتبار و قدرت برند و نام تجاری خبرگزاری ها و ارتباطاتی که با مقامات عالی و بالا دارند می تواند برای صاحبان آنها شرایط خوبی را فراهم کند و همچنین براساس شرایط و بازدید های نسبتا بالایی که دارند می توان از شرایط این سایت ها برای تبلیغ استفاده کرد. فاصله گرفتن از اخبار چاپی در کاغذ و پیشروی به سمت اینترنتی شدن مزایایی چون حذف هزینه های چاپ و کمتر شدن محدودیت های قانونی روزنامه ها را به دنبال داشته است؛ محدودیت هایی مانند حق چاپ و تکثیر و حریم خصوصی.البته در برخی این کشورها این قوانین و محدودیت ها فرق چندانی با قوانین انتشار اخبار در نشریات و روزنامه ها را ندارد. تفاوت میان اخبار آنلاین در سایت ها در مقابل روزنامه خواننده بخش عظیمی از افراد میانسال و نسل های قبلی و بخش کمی از نوجوانان و جوانان ترجیح می دهند که از نسخه های چاپی روزنامه استفاده کنند. در مقابل حجم زیادی از نسل جوان ترجیح می دهند تا از وبسایت های خبری بهره بگیرند. قابل حمل بودن شما روزنامه را به هر جا که می خواهید می توانید ببرید و یا از دکه های روزنامه فروشی در سطح شهر تهیه کنید. اما نسخه های آنلاین همیشه در دسترس نیستند و نیاز به داشتن وسیله الکترونیکی مانند لپ تاب، موبایل و تبلت دارد و همچنین نیاز به ارتباط اینترنت نیز می باشد.پس نسخه آنلاین روزنامه همیشه در دسترس نیست. فضا نسخه های چاپی برای درج اخبار محدودیت فضا دارند. سایت های خبرگزاری هیچ مشکل و محدودیتی برای درج اخبار و میزان طولانی بورن آن ندارند.

تاریخچه نمونه اولیه  روزنامه آنلاین یا مجله آنلاین که اصلا شبیه روزنامه های آنلاین امروزه نبود”Report News ” نام داشت،این روزنامه آنلاین در سال 1974 توسط بروس پارلو و در دانشگاه ایلینویز در ایالات متحده آمریکا متولد شد. سپس از سال 1987 روزنامه برزیلی Jornaldodia در شبکه دولتی امبراتل(Embratel ) مشغول به کار شد و در سال 1990 این نشریه هم به روی اینترنت رفت.در اواخر سال 1990 صدها روزنامه آمریکایی نسخه آنلاین و اینترنتی خود را منتشر کردند و اخبار خود را در وبسایت ها قرار می دادند،البته تعامل و بازدید زیادی از سایت ها صورت نمی گرفت و خبرگزاری ها هم اخبار با تعداد بالا را در وبسایت های خود قرار نمی دادند.برای مثال “Britian’s Weekend City Press Review ” یک خبرگزاری آنلاین بود که فقط به صورت هفتگی خبر می گذاشت.این پایگاه اطلاع رسانی بریتانیایی به طور خلاصه وار و هفته ای یکبار اخبار منتشر می کرد و در سال 1995 شروع به کار کرد. امروزه اخبار آنلاین و وبسایت های خبرگزاری بخش بسیار مهم و تاثیرگزاری در جامعه می باشند.مردم در سرتاسر دنیا بر سر این موضوع همیشه بحث دارند که این نوع وبسایت ها برای جامعه مفید و کاربردی هستند یا خیر؟ Austra Taylor (آسترا تیلور) نویسنده کتاب محبوب “Peoples Platform ” در این مورد خبرگزاری های آنلاین را به چالش کشیده است.طبق نظر او “اخبار آنلاین نمی تواند جزئیات را به طور کامل طوری که خواننده به خوبی متوجه شود چه اتفاقی افتاده است ارائه دهد.اخبار آنلاین فقط خلاصه و رونوشتی سریع را به خوانندگان ارائه می دهد و معمولا خوانندگان کاملا متوجه اخبار نمی شوند.” البته باید اشاره شود که افرادی هم هستند که حرف این نویسنده را تایید کنند اما بیشتر منظور آنها از اخبار آنلاین به اخبار شبکه های اجتماعی و یا سایت های ضعیف اشاره دارد.خبرگزاری ها و سایت های خبری خوب نه تنها اخبار را به صورت کامل بررسی می کنند بلکه حتی می توان به مطالب مرتبط با آن خبر هم دست پیدا کرد و عکس های آنرا هم مشاهده کرد.

داشتن وبسایت در یک نگاه ما در ادامه 5 مرحله کلی که برای داشتن وبسایت خبری صورت می گیرد ذکر خواهیم کرد.

لوگو رسانه خود را طراحی کنید. اولین کاری که برای سایت های خبری باید انجام شود،طراحی لوگو می باشد.داشتن لوگو بری تمامی وبسایت ها بسیار مهم است اما وجود آن برای خبرگزاری ها جزء مواردی است که داشتن و منحصر به فرد بودن آن حیاتی می باشد.نمی توان وبسایت خبری معتبری در سطح دنیا یافت که فاقد لوگو باشد. لوگوی وبسایت در مورد کیفیت کار شما و صحت و کمال محتوای وبسایت حرفهای زیادی می زند. برای لوگو این نوع از سایت ها باید زمان بیشتری گذاشته شود،نه اینکه تنها در مثلا 30 دقیقه یک لوگو طراحی کرد.لوگویی که در 30 دقیقه طراحی می شود، نمی توان انتظار منحصر به فرد بودن را از آن داشت. این را به یاد داشته باشید که لوگوی مناسب در ابتدای ورود خوانندگان به سایت میتواند تاثیر و حس مثبتی را به آنها القا کند.

طراحی سایت همانطور که اخبار و محتوای سایت مهم است، ظاهر و طراحی سایت هم اهمیت دارد. به دلیل بالا بودن محتوا و به روز بودن همیشگی، سایت خبرگزاری از لحاظ بصری باید جذاب باشد و همچنین خوانندگان بتوانند به راحتی در آن حرکت کنند و به چیزی که میخواهند دست پیدا کنند.جذاب بودن و رابط های کاربری(Navigation ) مناسب در سایت برای دستیابی راحت کاربران به مطلب مورد نظر باعث جذب و ماندگاری آنان در وبسایت می شود. قالب های این سایت ها را می توان از اینترنت و با قیمت پایین خریداری کرد تا در کمترین زمان ممکن یک وبسایت را در اختیار ما قرار دهد.بعد از اینکه قالب ها را نصب کردیم می توانیم به سلیقه خودمان سایت را شخصی سازی کنیم. نکته: قالب های آماده از نظر گسترش پذیری و ویرایش و شخصی سازی طبق سلیقه مشتریان بسیار قالب های محدودی هستند و به وسیله آنها نمی توان سایت ها را با افکار و تصورات خودمان طراحی کنیم.ضمن اینکه کدها در این قالب ها می تواند توسط هر کسی در سرتاسر دنیا نوشته شود و ممکن است با موارد سئو و سازگاری با موتورهای جستجو سازگاری نداشته باشد که این به ضرر رتبه بندی سایت ما خواهد شد و بسیاری ازضعف های دیگر که این قالب ها دارند.به همین دلیل اکیدا توصیه می کنیم از قالب های اختصاصی که شرکت های طراحی سایت آنهارا برای شما آماده خواهند کرد استفاده کنید.شرکت طراحی سایت آروین کارن با طراحی قالب های شخصی و اختصاصی برای هر نوع وبسایت همواره سعی بر این دارد تا وبسایت هایی خاص و با کارکرد مناسب به مشتریان خود عرضه کند.

جریان درآمد را مشخص کنید. آیا می خواهید از وبسایت خود درآمد داشته باشید یا فقط به عنوان سرگرمی از آن استفاده کنید. باید در مورد رویکرد مالی سایت تصمیم گیری کنید،که اگر قصد دارید از آن درآمد داشته باشید باید افرادی را جهت پوشش و درج اخبار استخدام کنید.راه های زیادی برای پولسازی از طریق سایت خبری وجود دارد که باید با شرکت های طراحی سایت و بازاریابی اینترنتی برای این راه ها مشورت کنید.از نام بردن اسم برندها درمتون تا بنرهای تبلیغاتی در صفحات وبسایت ها،روش هایی وجود دارد که باید با توجه به توانایی سایت خود از آنها برای درآمدسازی استفاده کنید.

در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید. اگرمایلید که در اینترنت بیشتر دیده شوید و رتبه بهتری بدست بیاورید و در کل مردم شما را برای خواندن و کسب اطلاعات انتخاب کنند باید در شبکه های اجتماعی حساب داشته باشید.حضور فعال در شبکه اجتماعی برای موفقیت لازم است. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که فقط روی یک شبکه اجتماعی برای انتشار اخبار تمرکز نکنید. تلگرام، اینستاگرام، توئیتر، فیس بوک، گوگل پلاس و بسیاری دیگر از شبکه های دیگر باعث می شوند که کاربران هریک از آنها، شما را بیشتر ببینند و وارد سایت شما شوند. با مهارت ها و ترفند و اخبار مناسبی که در شبکه های اجتماعی می توان به کاربرد،این امکان وجود دارد که کاربرانی ثابت و وفادار به سایت خود از طریق این شبکه ها بیفزاییم.اما غالبا در میانه راه که تعداد اخبار و کاربران بیشتر می شود مدیریت کانال در شبکه اجتماعی رفته رفته رنج آور خواهد شد؛ در این صورت باید برای اینکار یک ادمین استخدام کنید تا کارهای کانال های اجتماعی را انجام دهد.

تیم خبری خود را استخدام کنید. اکنون ما برای سایت خود لوگو داریم، وبسایت خود را طراحی کرده ایم، در شبکه های اجتماعی حضور داریم و اکنون آماده پر کردن سایت با اخبار و محتوا هستیم. اکنون زمان استخدام نویسنده و تولید کنندگان محتوا می باشد.نویسندگان باتجربه و حرفه ای می دانند که سرتیترها و عناوین و لید را برای هر موضوع و خبر چگونه بنویسند تا روی خواننده اثر بگذارد و آنرا جذب کند.قبل از استخدام آنها بهتر است که حتما به صورت آزمایشی چندین خبر را ویرایش کنند و بنویسند تا میزان تسلط آنها محک زده شود.به یاد داشته باشید سایت خبری خوب،با یک تیم خوب بدست می آید؛از طراح سایت بگیرید تا تولید کننده محتوا. زمانی که اجزا را در پایان برای مطالعه به خواننده ارائه می دهید، نتیجه باید منحصر به فرد باشد. حال که با پیش زمینه سایت های خبری آشنا شدید و به طور کلی مراحل آنرا مشاهده کردید،زمان آنست که مشاهده کنیم وبسایت خبری چه ویژگی هایی باید داشته باشد.

بهینه سازی سایت خبری برای موبایل بسیار مهم است.

تمامی وبسایت های خبری باید نسخه موبایلی داشته باشند. این ویژگی از آن جهت اهمیت دارد که تعداد کاربران دستگاه های موبایلی روز به روز در حال افزایش است.طبق آمار، بسیاری از وبسایت ها هنوز هم به این دسته از کاربران توجه نمی کنند و هنوز فکری برای نسخه موبایلی نکرده اند.البته بسیاری از منابع خبری برای انواع پلتفرم های تلفن همراه از جمله اندروید و IOS نرم افزار تولید می کنند تا خوانندگان از این طریق از خبرها مطلع شوند.بخشی از کاربران این نرم افزار را دانلود و نگهداری می کنند اما بخش زیادی از آنها امکان دارد پس از بار اول دیگر وارد این نرم افزارها نشوند و یا بعد از مدت بسیار زیادی دوباره آنرا باز کنند.ضمن اینکه هزینه نوشتن و طراحی اپلیکیشن بسیار بالا است. بسیاری از مردم به طور مداوم اخبار را پیگیری نمی کنند و به دنبال سایت های خبری هم نمی روند. خیلی از آنها احتمالا وارد صفحه ای می شوند که لینک آنرا دوستشان برایشان فرستاده است و یا از منابع قابل اعتمادشان که دفعه های قبل به آن مراجعه کرده اند استفاده می کنند.این لینک های قابل اعتماد که توسط اطرافیان از طریق شبکه های اجتماعی، ایمیل ارسال می شود، RSS Feeds و یا در دل مقاله ای قرار می گیرد، از قابلیت های وبسایت می باشد و نرم افزارهای موبایلی توانایی تولید لینک برای به اشتراک گذاری ندارند.پس بر این اساس تمامی وبسایت ها باید نسخه موبایلی یا همان Responsive را داشته باشند.

پهنای باند بهینه و سرعت مناسب سایت های خبری، به طور کلی اطلاعات زیادی را در هر صفحه نمایش می دهند. در این بین صفحه اصلی وبسایت بیشترین اطلاعات را شامل عکس، انیمیشن، متن یا حتی فیلم را دارا می باشد؛تقریبا 3 الی 5تا از آخرین مقالات هربخش  مختلف برای جلب توجه کاربران در این صفحه قرار می گیرد.بسیاری از سایت های خبری در بالای صفحه اصلی از جاوا اسکریپت استفاده می کنند،این کار به دلیل فرستادن اطلاعات زیادی که این کدها می فرستند باعث کند شدن بارگزاری سایت می شود. ضمن اینکه اگر خواننده از دستگاه موبایلی استفاده کنند،با توجه به در دسترس نبودن وای فای رایگان در تمامی نقاط و محدودیت در سرعت و حجم های اینترنت های سیمکارت، در بارگزاری وبسایت در موبایل می تواند بسیار آزاردهنده باشد.سرعت پایین وبسایت خبری باعث می شود تا کاربران به راحتی وارد سایت دیگری شوند و از آن استفاده کنند.

تمامی کاربران از دستگاه های سریع و قدرتمند استفاده نمی کنند. تمامی کاربران از کامپیوتر و دستگاه های موبایلی گران قیمت و قدرتمند استفاده نمی کنند و یک امر تقریبا بدیهی است که اجناس ارزان تر ضعیف تر می باشند. واقعیت دیگر اینست که تعداد افرادی که از موبایل و تبلت های ارزان قیمت استفاده می کنند بسیار بیشتر  از مردمی است که از تجهیزات قوی استفاده می کنند.پس ما باید این نکته را هم هنگام طراحی وبسایت خبری مدنظر داشته باشیم.بارها تجربه کرده ایم (از جمله خود من) زمانی که وارد برخی از وبسایت ها می شویم تبلت یا موبایل ما دچار مشکل می شود و داغ می کند،بارگزاری حتی چند دقیقه طول می کشد و در پایان هم قسمت های انیمیشنی به درستی نمایش داده نمی شوند.در برخی مواقع حتی هنگام بالا یا پایین بردن صفحه توسط اسکرول(Scroll ) هم به مشکل می خوریم.شرکت طراحی سایت آروین کارن با در نظر گرفتن این موضوع سایت ها و نسخه های موبایلی را با بالاترین کیفیت اما در نظر گرفتن سرعت بارگزاری برای تمامی دستگاه ها طراحی می کند.بر این اساس متوجه شدید که سایتهای خبری براساس تعداد عکس و متون زیاد،در دسته سایت های سنگین قرار می گیرند.

چگونه یک وبسایت خبری بهتر داشته باشیم؟ ابتدا باید از نسخه موبایلی شروع کنیم.اگر برای سایت نسخه موبایلی نداریم، سفارش ساخت آنرا بدهیم و اگر آن را داریم که باید براساس استاندارد بهینه سازی شود.سایت خبری که نسخه خوب موبایلی داشته باشد،باعث می شود تا خواننده، خبر مورد نظر خود را از طریق لینک با دیگران به اشتراک بگذارد وهم اینکه زمان ماندگاری آن هم افزایش می یابد.همانطور که در بالا گفتیم داشتن یک برنامه موبایلی و هزینه ای که برای آن می شود برای خوانندگانی که شاید گاهی اوقات به آن سر بزنند،خردمندانه نیست. در صورتی که نسخه موبایلی وبسایت هزینه بسیار اندکی دارد و حتی در برخی از شرکت ها به عنوان هزینه ای ثابت در کنار طراحی سایت قرار می گیرد. البته بی شک وجود نسخه موبایلی درروند رونق کسب و کار ما تاثیرگذار خواهد بود، اما نکته دیگری که بازهم امتیاز بیشتری برای نسخه موبایلی دارد اینست که همانطور که در بالا گفتیم افراد زیادی از دستگاه های موبایلی ضعیف و قدیمی استفاده می کنند،پشتیبانی و اجرای سایت در این دستگاه ها بسیار راحت از نرم افزار می باشد. مورد بعدی نحوه چیدمان اخبار و قرار گیری اجزای سایت است.بازدید کننده باید بتواند در کمترین زمان ممکن به چیزی که می خواهد،دست پیدا کند.اگر به دنبال دسته خاصی از اخبار(ورزشی، سیاسی، فرهنگی و…) است باید به راحتی به اهداف خود دست یابد؛ نباید برای یافتن آنها در سایت زمان زیادی بگذارد یا دچار سردرگمی شود.در بین طراحان سایت حرفه ای مرسوم است که کاربران وبسایت ها خصوصا سایت های خبری باید با حداکثر 3 کلیک به موضوع خود دست پیدا کنند. مورد سوم رعایت نکات امنیتی است.سایت های خبری به دلیل پوشش انواع اخبار که می تواند در راستای جریان یا علیه کسی یا جریان خاصی باشد، احتمال حملات سایبری به این سایت ها بیشتر است.نفوذ ناپذیری سایت و داشتن گواهینامه های امنیتی در این سایت ها از اهمیت خاصی برخوردار است.برای داشتن یک پایگاه خبری قدرتمند باید امنیت این پایگاه را تامین کرد. در پله چهارم تعیین سطح دسترسی برای نویسندگان و خبرنگاران قرار دارد.این مورد نیاز به توضیح زیادی ندارد.وجود نظم و ترتیب لازمه هر کسب و کاری است.توانایی ورود هر نویسنده و خبرنگار به پورتال و دسته بندی مربوط به خود هم از لحاظ انظباط پرسنلی، هم از لحاظ انظباط قرارگیری اخبار در سایت و عدم تداخل در خبرها و هم از جهت امنیت حائز اهمیت است.پرسنل وبسایت اگر دسترسی آزاد داشته باشند راه برای خرابکاری بسیار باز است. نکته پنجم، سادگی است.سادگی هم باید برای خبرنگاران و هم برای خوانندگان سایت در نظر گرفته شود. خبرنگاران باید بتوانند به راحتی و بدون فوت وقت اخبار خود را روی سایت بگذارند.بارها دیده شده یک پنل کاربری نامناسب برای قرار دادن خبر توسط خبرنگاران رنج آور خواهد بود و پس از مدتی آنها را خسته می کند(کارفرمایان گرامی در ابتدای پروژه حتما این نکته را در نظر داشته باشند).سادگی برای کاربران سایت هم که بارها در بالا گفته شد؛کمترین زمان، کمترین کلیک و کمترین چالش برای رسیدن به خبر مورد نظر. ششم، حضور فایل های چندرسانه ای و فرمت های مختلف اخبار است. سایت قطعا باید علاوه بر محتوای متنی، شامل عکس، فیلم و صوت باشد.این اتفاق سایت شما را در نظر قدرتمندتر نشان می دهد و بی شک به جذابیت های سایت شما خواهد افزود. اما در جایگاه هفتم که اتفاقا مهمترین عنصر هم  واقع شده است.هزینه برای طراحی سایت، هزینه برای تولید کنندگان محتوا و خبرنگاران اگر باعث شود که  وبسایت خبری قوی با طراحی زیبا و کاربردی و ارائه اخبار روز و صحیح داشته باشید اما کسی آنرا نبیند چه فایده ای خواهد داشت؟!افکار خوب برای هر جامعه نیاز است اما تا زمانی که کسی آنرا نشنود و به کسی ارائه نشود هیچ فایده ای ندارد.در مورد سایت های خبری هم این چنین است،منحصر بودن سایت و طراحی خوب و تیم قدرتمند خبری تا زمانی که مردم آن را نبینند برای صاحبان سایت سودی نخواهد داشت.نام این عنصز بسیار مهم سئو(SEO ) یا همان بهینه سازی برای موتورهای جستجو می باشد.این همان کاری است که صاحبان سایت ها باید با سپردن به شرکت های متخصص آن، عملیات سئو را انجام دهند.شرکت طراحی سایت آروین کارن در این حوزه هم جز سرآمدها می باشد که توانایی این را دارد که سایت های خبری را در رتبه های اولیه گوگل قرار دهد.عملیات سئو باعث افزایش امتیاز سایت در نزد موتورهای جستجو می شود و سایت را در صفحات اول این موتورها نشان می دهد که منجر به دیده شدن بیشتر،ورود بیشتر و افزایش سود خواهد شد.

اما ببینیم یک سایت خبری چه اجزایی باید داشته باشد. اجزای سایت خبری در بخش مدیریت

  • توانایی به روز کردن، حذف و اضافه کردن در بخش های:
    • سرتیتر
    • روتیتر و زیر تیتر
    • لید خبر
    • انتخاب نوع خبر
    • انتخاب کلمات کلیدی در جایگاه مخصوص آن(متا تگ)
    • وضعیت منتشر بودن یا عدم انتشار
    • نوع خبر
    • تعیین زمان انتشار
    • پیوند عکس، صوت و فیلم به متن خبر
    • مدیریت بخش چندرسانه ای اخبار
    • نمایش اخبار پربازدید برای مدیر سایت
    • امکان گزارش گیری
  • در بخش خوانندگان
    • دسته بندی اخبار در منوی اصلی(بالایی) وبسایت
    • دسته بندی اخبار در فوتر(بخش پایینی سایت)
    • درج تاریخ روز در صفحه اصلی
    • وجود اوقات شرعی و دمای شهرها توصیه می شود
    • در صفحه اصلی(خانه) چندتا از آخرین اخبار از هر دسته بندی قرار داشته باشد
    • ترجیحا ساعت انتشار خبر درج می شود.

 

اکتبر 24, 2017
info [ at ] arvinkaren.com
تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، واحد 9
22372536 - 22362640 - 22352431
کلیه حقوق محفوظ است