ضرورت وجود نسخه موبایلی

در این مقاله قصد داریم اهمیت نسخه موبایلی برای هر سایت و کسب و کاری را بیان کنیم و همچنین در کنار آن به اهمیت و مزایای طراحی ریسپانسیو که چه برتری های برای وبسایت خواهد داشت را بیان خواهیم کرد.

وبسایت وبسایت مجموعه ای از فایل های World wide web (WWW ) می باشد که شامل یک فایل اولیه به نام “صفحه اصلی” است.برای رسیدن به صفحه اصلی یا خانه باید آدرسی را به نام URL در مرورگرها وارد کنیم.از طریق صفحه اصلی (Home Page ) می توانید به صفحات دیگر سایت دسترسی داشته باشید.برای مثال آدرس سایت و صفحه اصلی آروین کارن “ArvinKaren.Com ” می باشد که از این صفحه می توان به صفحات دیگر دسترسی پیدا کرد.صفحه اصلی یک وبسایت می تواند کاربر را به هزاران صفحه دیگر چه به داخل و چه به خارج از وبسایت هدایت کند.

از آنجا که کلمه سایت به یک مکان فیزیکی اشاره دارد ممکن است برخی  وبسایت(Website ) را با وب سرور(Webserver ) اشتباه بگیرند.سرور به کامپیوترهایی می گویند که فایل های یک یا چند وبسایت را در خود نگهداری می کند.وبسایت های خیلی بزرگ می توانند در سرورهای متعدد و در موقعیت های مکانی مختلف قرار بگیرند.سایت هایی مانند گوگل یا IBM سایت های بزرگی هستند که می توانیم از آنها به عنوان مثال یاد کنیم؛ که هزاران فایل از این وبسایت ها در سطح دنیا و بر روی سرورهای مختلف وجود دارد. وبسایت می تواند توابع مختلفی داشته باشد و برای اهداف و مدهای مختلف استفاده شود؛ وبسایت می تواند شخصی باشد، می تواند یک وبسایت بازرگانی و تجاری برای یک شرکت باشد، وبسایت دولتی یا وبسایتی برای سازمان های خصوصی وغیرانتفاعی باشد.وبسایت ها به یک موضوع خاص ویا چند موضوع مرتبط خاص اشاره میکنند، از موضوع هایی نظیر سرگرمی و شبکه های اجتماعی تا سایت های خبری و آموزشی.تمام وبسایت ها که در سطح اینترنت هستند و در سطح World Wide Web حضور دارند در دسترس عموم می باشند؛ از طرفی هم سایت های اختصاصی که فقط کارمندان یا اعضای آن فقط باید به آن دسترسی داشته باشند می توانند از بستر اینترانت استفاده کنند. صفحات وب، اجزا و بلوک هایی از وبسایت هستند که از HTML یا XHTML تشکیل می شوند،اگر یک دفتر را به وبسایت تشبیه کنیم، صفحات وبسایت حکم برگه های دفتر را خواهد داشت.صفحات وب توسط پروتوکولی به نام HTTP قابل دسترسی و انتقال می باشند، همچنین همین پروتوکول می تواند رمز گذاری شود و به قالب HTTPS در بیاید که شکل امن شده HTTP می باشد که امنیت و حریم خصوصی وبسایت و کاربران آن را بالاتر می برد.

تاریخچه ای کوتاه از وبسایت بستر World Wide Web(WWW) در سال 1990 توسط فیزیکدان بریتانیایی، تیم برنز لی (Tim Berners-Lee ) ایجاد شد.در آوریل سال 1993 سازمان CERN (سازمان انرژی هسته ای اروپا) که تیم در آنجا کار می کرد اعلام کرد که استفاده از اینترنت برای هر کسی آزاد و رایگان است.قبل از معرفی HTML و HTTP پروتوکل های دیگر مانند ارسال فایل یا پروتوکول گوفر(gopher ) برای بازیابی و خواندن فایل ها از سرور وجود داشت.این پروتوکول ها یک ساختار ساده برای انتخاب و دانلود فایل توسط کاربر داشتند.اسناد و فایل ها غالبا بر پایه متن ساده و بدون فرمت خاصی بودند.

انواع وبسایت به طور کلی سایت ها به دو دسته تقسیم بندی می شود:1- سایت های استاتیک. 2- سایت های داینامیک

سایت های استاتیک:  یک وبسایت استاتیک، صفحات وبی هستند که در سرور ذخیره شده اند که به مرورگر کاربر وب ارسال می شود.این وبسایت ها عموما براساس زبان HTML نوشته می شوند؛ برای کنترل و دست بازتر در طراحی از CSS هم علاوه بر HTML استفاده می کنند.تصاویر معمولا برای ایجاد ظاهر موردنظر استفاده می شوند و جزئی از محتوای اصلی محسوب می شوند.ویدئو و صوت هم دراین سایت ها استاتیک هستند و به طور خودکار پخش می شوند و عموما تعاملی نیستند.این سایت ها به تمام بازدیدکنندگان اطلاعات را به یک شکل به نمایش خواهد داد.همانند انتشار یک بروشور چاپی به مشتریان، سایت های استاتیک(ثابت)، اطلاعات ثابت و مداومی و استانداردی را برای مدت زمان طولانی به کاربر نمایش می دهد و معمولا این اطلاعات تا مدت زمان طولانی تغییر نمی کنند.به روز رسانی و تغییر محتوای سایت و حتی ویرایش متون و تصاویر یا سایر محتوای دیگر نیازمند مهارت و علم پایه طراحی سایت است.

سایت های داینامیک:  سایت داینامیک (پویا) اغلب توانایی تغییر و سفارشی سازی به طور خودکار را دارند.سایت های داینامیک این قابلیت را دارند که براساس امکانات و موقعیت کاربر برای او شخصی سازی کند و سپس به او نمایش داده شود.سایت های پویا همچنین می توانند با استفاده از فرم های HTML ، نگهداری و خواندن مجدد کوکی های مرورگر(نام کاربری و رمز عبور)، یا بازاریابی کلیکی که با آن می توان فهمید کاربران بیشتر در کجا کلیک کرده اند و بیشتر مورد توجه بوده، تعاملی و دو طرفه باشند.از قابلیت های دیگر آن می توان داشتن امکان جستجو در وبسایت اشاره کرد. وبسایت های استاتیک تقریبا دیگر جایی در دنیای وب ندارند و سایت هایی که طراحی می شوند همگی داینامیک می باشند. یکی از ویژگی های سایت های پویا ریسپانسیو بودن یا همان داشتن نسخه موبایلی است.

چرا نسخه موبایلی بسیار اهمیت دارد؟ در این دوره از اینترنت طراحی ریسپانسیو در بحث طراحی سایت بسیار مهم است.اگر صاحبان  وبسایت دلایل اهمیت نسخه موبایلی را درک نکرده باشند، احتمالا هنوز هم گمان می کنند که طراحی ریسپانسیو ضروری نیست و بیشتر جنبه تجملاتی برای سایت دارد.طراحی ریسپانسیو به شما کمک می کند که بسیاری از مشکلات شما را برطرف کند.این طراحی باعث می شود تا سایت با وسایل موبایلی برای نمایش سازگاری داشته باشد و باعث می شود تا سایت هم در نمایشگرهای کوچک و هم نمایشگرهای کوچک به درستی نمایش داده شود و زمانی که کاربر در سایت شما برای رسیدن به مقصود خود می گذراند کاهش می یابد.همچنین داشتن نسخه موبایلی رتبه رادر گوگل افزایش خواهد داد. در ادامه خواهید خواند که چرا طراحی Responsive برای وبسایت مهم است.

طراحی Responsive چیست؟ در ابتدا توضیح کوتاهی راجع به این طراحی و اینکه چگونه کار می کند می گوییم.اساسا طراحی ریسپانسیو راهی است برای نمایش خودکار محتوا و عناصر سایت و مطابقت آنها با هر نمایشگر با هر اندازه.این طراحی تمامی محتوا را در عرض متناسب با صفحه دستگاه های موبایلی تنظیم می کند، و دیگر نیاز نیست بازدیدکنندگان برای دیدن مطالب کار اضافه ای کنند و صفحه را به طور مداوم جا به جا کنند. اهداف اصلی طراحی ریسپانسیو جلوگیری از تغییر اندازه ها، بالا پایین کردن صفحه، زوم کردن های غیرضروری در سایت هایی که برای تمامی دستگاه ها بهینه سازی شده اند می باشد.حرکت در این سایت هایی که برای دستگاه های موبایلی بهینه سازی نشده اند بسیار دشوار است و حتی ممکن است طرفداران سایت ها را هم از آن ناامید کنند. طراحی ریسپانسیو برای سایت از طراحی جداگانه سایت برای کاربران جلوگیری می کند.شرکت های معتبر طراحی سایت نظیر شرکت طراحی سایت آروین کارن به صورت پیش فرض برای تمامی مشتریان وبسایت را به طور ریسپانسیو طراحی می کند تا وبسایت مشتریان گرامی از ابتدا با قدرت وارد فضای اینترنت شود.پس توصیه تمامی طراحان این است که به جای اینکه از چندین وبسایت برای اندازه نمایشگرهای مختلف استفاده کنید، شما می توانید از یک وبسایت ریسپانسیو(واکنشگرا) برای نمایش در هر نمایشگری و دستگاهی بهره ببرید.

چرا باید نسخه موبایلی داشته باشید؟ ما در جوامعی زندگی می کنیم که مردم همه نوع دستگاه با اندازه های مختلف را دارا می باشند.به همین علت، برای هر سایتی بسیار ضروری است تا توانایی اجرای قدرتمند در هر وسیله ای را داشته باشد، چرا که شما نمی دانید که سایت شما توسط چه دستگاه هایی توسط کاربران باز خواهد شد. وبسایت های ریسپانسیو همیشه ثابت کرده اند که استفاده از آنها عاقلانه است و مزایای خوبی برای کسب و کار و صاحبان سایت دارد.درحال حاضر استفاده کنندگان از دستگاه های موبایلی از کاربران رایانه ها و حتی لپ تاپ ها بیشتر می باشد، و کاملا طبیعی است که تعداد استفاده کنندگان از اینترنت توسط دستگاه های موبایلی که سهم عظیم آن برای تلفن های همراه هوشمند است هم بیشتر و روز به روز در حال افزایش است. علاوه بر این در اوایل سال 2015 گوگل رسما اعلام کرد که یکی از فاکتورهای مهم الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی و امتیاز دهی سازگاری سایت با دستگاه های موبایلی است.این بدان معنی بود که سایت هایی که نمایش مناسبی در سیستم های همراه نظیر موبایل یا تبلت ندارند، تجربه خوبی به کاربرانی که از این طرق به آن سایت ها متصل می شوند، نمی دهند و به همین دلیل امتیاز خوبی هم کسب نخواهند کرد. به طور خلاصه، استفاده از نسخه ریسپانسیو که قابلیت نمایش در هر نمایشگری را دارد مزایای زیر را دارد:

  • هزینه بهره وری پایین
  • انعطاف پذیری
  • بهبود تجربه کاربر
  • کسب امتیاز توسط موتورهای جستجو
  • سهولت در مدیریت
  • جلوگیری از محتوای تکراری

بهتر است کمی به عمق این 6 مزیت برویم تا بیشتر ضرورت نسخه سایت سازگار با موبایل را متوجه شویم.

1-هزینه بهره وری پایین نگهداری و پشتیبانی سایت به صورت جداگانه برای وبسایت و نسخه موبایلی سایت می تواند بسیار گران تمام شود.با به کارگیری طراحی ریسپانسیو، می توانید پول خود را ذخیره کنید و از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری کنید.شما فقط بر روی یک طراحی سرمایه گذاری می کنید تا تمام کاربران سایت بتوانند از آن استفاده کنند.

2- انعطاف پذیری زمانی که شما سایتی با طراحی ریسپانسیو دارید، به سرعت و سهولت می توانید تغییرات را اعمال کنید. دیگر نگرانی بابت ایجاد تغییرات و مدیریت در دو وبسایت را نخواهید داشت.این قابلیت انعطاف پذیری یک مزیت بسیار بزرگ است، خصوصا زمانی که قصد دارید تغییر کوچکی در سایت خود ایجاد کنید، این طراحی از لحاظ زمانی بسیار کمک خواهد کرد.

3- بهبود تجربه کاربر تجربه و حس خوب بازدیدکنندگان، مسئله ای حیاتی برای صاحبان سایت می باشد.هرکسی می خواهد که مردم سایتش را دوست داشته باشند و پس از تجربه خوبی که از ورود به سایت شما کسب کرده اند دوباره به سراغ سایت شما بیایند.اگر کسی سایت شما را از طریق دستگاه های موبایلی بازدید کند، و برای مثال عکس های سایت برای کاربر نمایش داده نشود و یا رزولوشن مناسبی نداشته باشد،کاربر به طور ناخودآگاه شرکت شما را شرکتی غیرحرفه ای تلقی خواهد کرد و احتمال بسیار زیاد دیگر به سایت شما باز نخواهد گشت. هیچ کس به اطلاعات شرکت غیر حرفه ای اعتماد نمی کند، با آنها معامله نمی کند و… .اما طراحی واکنشگرا یا همان ریسپانسیو، تجربه بهتری را به کاربران سایت ارائه خواهد داد و کاربران سایت را متقاعد خواهد کرد که بازهم به سایت سر بزنند که البته بسیاری از آنها به مشتریان وفادار بدل خواهند شد.دلیل این اتفاقات هم اینست که اسکرول ها و زوم کردن اضافه که به صورت عمودی و افقی می باشد حذف می شود و محتوا به سرعت نمایش داده خواهد شد و همین اتفاقات ساده اثرات مثبت بر روی ذهن کاربر به جا می گذارد و همین علل باعث می شود تا بازدیدکنندگان به سایت شما بازگردند.

4- کسب امتیاز توسط موتورهای جستجو بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو (SEO ) استراتژی می باشد که بسیاری از شرکت ها برای ارتقای رتبه وبسایت خود از آن استفاده میکنند.شرکت طراحی سایت آروین کارن یکی از شرکت های سرآمد در حوزه سئو می باشد که با تجربه 15 ساله در این حوزه می تواند سایت های کارفرمایان گرامی را در صفحات اول گوگل جای دهد.شما هرچه بالاتر و در صفحات اولیه باشید، سایتتان پتانسیل بیشتری برای ورود کاربران خواهد داشت. طراحی ریسپانسیو به سئو کمک خواهد کرد به این دلیل که گوگل اولویت بیشتری برای سایت هایی که با موبایل ها رابطه بهتری دارند در نظر می گیرید.قابلیت پاسخگویی سایت به هر نمایگر در ترکیب با دیگر فاکتورهای سئو می تواند رتبه سایت را تا حد زیادی بهبود بخشد.

5- سهولت در مدیریت بسیاری از بیزینس ها، به خصوص آنهایی که کوچکتر هستند، زمان زیادی برای به روز کردن و تازه سازی محتوا و شکل ظاهری وبسایت ندارند.اما به جای اینکه برای ایجاد تغییر در سایت حتی کوچکترین آنها نیاز به طراح داشته باشید،طراحی ریسپانسیو این امکان را می دهد که تا خودتان به راحتی و سرعت بالا تغییرات را اعمال کنید.

6- جلوگیری از محتوای تکراری همانطور که گفتیم در طراحی ریسپانسیو، آدرس صفحات سایت چه در موبایل و چه در کامپیوتر یکی می باشد در صورتی که اگر نسخه موبایلی سایت به طور جداگانه طراحی شود ممکن است سایت گرفتار محتوای تکراری گردد.

7- ورود و فروش بیشتر این مورد در اینکه طراحی سایت ریسپانسیو است یا به طور جداگانه نسخه موبایلی دارد تفاوتی ندارد.داشتن نسخه موبایلی برای سایت و اتصال مشتریان و کاربران سایت که از موبایل استفاده می کنند، بازدید بیشتری را برای سایت به دنبال دارد، و بازدید بیشتر باعث می شود آمار سایت بالا رود و از مزایای گرفتن تبلیغات استفاده کرد؛ همچنین اگر سایت فروشگاهی باشد طبیعتا فروش بیشتری برای فروشگاه حاصل خواهد شد.

طراحی Responsive چگونه کار می کند؟ برخلاف بسیاری از کدنویسی ها برای پلتفرم های مختلف، توسعه دهندگان طراحی سایت ریسپانسیو از یک کدنویسی پایه برای سازگاری با انواع دستگاه ها استفاده می کنند. با طراحی ریسپانسیو تمامی کاربران سایت، محتوا را از یک URL مشابه دریافت می کنند، اما صفحات طوری طراحی شده اند که تغییرات بر حسب رزولوشن و وضوح، نوع دستگاه یا جهت گیری دستگاه کاربر ایجاد و صفحه براساس این مشخصات دستگاه نمایش تولید و به کاربر نمایش داده می شود.این تغییرات نمایش سایت در دستگاه های مختلف برای مثال می تواند نمایش منوی افقی برای رایانه ها و نمایش همان منو به صورت عمودی برای دستگاه های موبایلی باشد، یا افزایش اندازه فونت در دستگاه های موبایلی برای وضوح و خوانایی بیشتر. از آنجا که نوع نمایش سایت در دستگاه های مختلف می تواند متفاوت باشد، شرکت های طراح، سایت ها را با انواع نمایشگرهای ممکن آزمایش می کنند.این کار بسیار دشوار به نظر می رسد، اما منابع  و ابزاری وجود دارد که به وسیله آنها می توان در یک وسیله واحد تمامی تست ها را انجام داد، به جای اینکه وبسایت ها را در تمامی دستگاه ها آزمایش کرد و یا دستگاه های جدید خریداری کنیم و سایت را بر روی آن آزمایش کنیم.ابزارهایی مانند:

  • Responsive Design Checker
  • Browserstack

به طراحان کمک می کنند تا بتوانند سایت را براساس نمایشگرهای مختلف تست کنند.

نتیجه گیری داشتن وبسایت ریسپانسیو علاوه بر مزایای بالا که ذکر شد، داشتن یک وبسایت واحد مدیریت را در بازاریابی آسان تر خواهد کرد.شما هیچ وقت نگران این موضوع نخواهید بود که لینک (پیوند) که در شبکه های اجتماعی پخش کرده اید با کامپیوتر شخصی باز می شود یا با موبایل.ریسپانسیو بودن سایت بسیاری از استرس های مدیریت سایت را از بین خواهد برد.وجود نسخه موبایلی برای هر وبسایتی به دلیل حضور خیل عظیم کاربران موبایلی واجب به نظر می رسد، اما با داشتن طراحی ریسپانسیو شما می توانید چند هدف را تنها با یک تیر بزنید.

مطالب مرتبط

نوامبر 11, 2017
info [ at ] arvinkaren.com
تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، واحد 9
22372536 - 22362640 - 22352431
کلیه حقوق محفوظ است