راهنمای طراحی سایت

طراحی سایت برای افراد مبتدی در ابتدا ممکن است سخت به نظر بیاید.در ابتدای شروع هرکاری برای افراد مبتدی مسیر به نظر کمی غیر شفاف و نامفهوم است؛طراحی سایت از این امر مستثنی نیست.طراحان سایت تازه کار در ابتدا نمیدانند که باید چه نکاتی را برای بهتر شدن وبسایتهایی که میخواهند خلق کنند را رعایت کنند.این اتفاق باعث میشود که وبسایتهایی که طراحی میکنند نسبت به رقیبان خود ضعیف تر باشد و موجب نارضایتی مشتریان شود.شرکت طراحی سایت آروین کارن بایدها و نبایدهایی را که باید در طراحی سایت رعایت شود را به اطلاع علاقه مندان این حوزه میرساند.

برای اینکه سایتهایی کاربردی،زیبا و با کاربری بالا طراحی کنید،نکات زیر را رعایت کنید.

1-ساده بودن فراموش نشود. کاربران وبسایتها به خاطر دیدن زیبایی های وبسایت شما نمی آیند.رابط بصری برای وبسایتها بسیار مهم است اما از حد گذشتن و شلوغ کردن وبسایت کاربران را از اهدافشان دور میکند؛و این نکته را در نظر داشته باشید که کاربران اولویت اولشان انجام شدن امور خودشان و یا دریافت اطلاعات مورد نظرشان است. اضافه کردن المان های غیرضروری(نظیر تبلیغات یا قرار دادن فایلهای انیمیشنی بیش از حد) موجب میشود تا بازدیدکنندگان وبسایت سخت تر به هدفی که میخواهند دست پیدا کنند. مثلث اصلی برای ساده سازی وبسایت موارد ذیل میباشند:

  • رنگها:از طیفهای رنگی زیادی استفاده نکنید.توصیه میکنیم حداقل از 2 و حداکثر از 5رنگ استفاده شود.استفاده از 2 طیف رنگی سبکی جدید است که در حال گسترش میباشد.
  • نوع نوشتار:نوشتار باید خوانا و روشن باشد.زمانی که از رنگ ها در نوشتار استفاده میکنید بازهم نباید از تعداد زیادی رنگ استفاده کرد.طراحان سایت در بیشترین حالت تنها از 3نوع نوشتار(فونت) و حداکثر 3اندازه و سایز مختلف استفاده میکنند.
  • گرافیک:ابتدا باید گرافیک را برای کمک به کاربران استفاده کرد.یعنی از گرافیک باید برای آسانسازی،تفهیم و بالا بردن کارکرد سایت برای انجام امور کاربران بهره برد.پس از اینکه این کار انجام شد،میتوان از گرافیک برای جذابیت سایت(تعداد معقول)استفاده کرد.

2-سلسله مراتب بصری درک این قسمت بسیار آسان است،ترتیب عناصر بصری وبسایت باید به گونه ای باشد که کاربر در ابتدا به سمت مهمترین قسمتها هدایت شود.اولویت اول باید اینطور باشد که کاربران به راحتی به موارد مطلوب خود دست یابند و سپس به جذابیت و زیبایی وبسایت اهمیت داده شود. با کارکردن روی ترتیب چینش،رنگ یا سایز المانها میتوان بازدید کنندگان را به سمت موارد مورد نظر سوق داد.بدیهی است رنگهای روشنتر و گرمتر،فونت های درشت و تصاویر توجه بازدیدکنندگان را بیشتر جلب میکند.

3-مسیر یابی راحت در وبسایت داشتن یک رابط بصری خوب برای مسیریابی در وبسایت این اطمینان را به صاحبان وبسایت میدهد تا کاربران چیزی را که میخواهند میتوانند بدست بیاورند.رابطهای بصری مهم شامل منوهای بالا و کناری،فوتر(منوی پایینی وبسایت)،پیوندها و هر چیزی که کاربر را از صفحات به صفحات دیگر هدایت میکند.کاربران وبسایت نباید برای اینکه به جاهای مختلف وبسایت بروند،به طور ممتد به دنبال جستجو در وبسایت باشند.برای مثال باید در منوهای کناری و بالایی و فوتر باید موارد ثابت و کاربردی وجود داشته باشد و در تمام صفحات تکرار شود تا کاربر به راحتی توانایی مانور در وبسایت را داشته باشد.باید از پیونددهی های مرتبط در متن و عکس به صفحات دیگر وبسایت استفاده کرد تا اگر بازدیدکنندگان نیاز داشتند از همان صفحه به راحتی به مطلب مورد نظر دسترسی پیدا کنند و برای یافتن مطالب مرتبط زمان اضافی صرف نکنند. نکات مهم: -حتما از موارد مسیریابی در فوتر استفاده کنید. -جعبه جستجوی(Search Box ) سایت را در بالای وبسایت قرار دهید. -از رابط های مسیریابی بیش از حد استفاده نکنید.(منوها را شلوغ نکنید،از پیوندهای زیاد در محتوا باید پرهیز کرد) -عمق رابطهای کاربری نباید زیاد باشد.بهترین حالت این است که در منوهای بازشونده بیش از 3 مرحله استفاده نشود.

4-سازگاری و یکپارچگی مسیریابی و رابط های آن باید یکپارچه باشد،یعنی مسیریابی در تمامی صفحات وبسایت باید یک شکل باشد. البته این بدین معنی نیست که تمامی لایه های صفحات در وبسایت عینا مانند هم باشند؛بلکه بهتر است تا از لایه های مختلف برای صفحات خاص وبسایت استفاده کنیم.البته این نکته را هم باید گفت که لایه ها در صفحات مختلف نباید خیلی متفاوت باشند بلکه با تغییرات کوچک و حفظ یک لایه پایه ی یکسان آنهارا طراحی کرد. پایه لایه ها در تمامی صفحات باید یکسان باشد(رنگ پس زمینه،Header ،Footer ) و تغییرات کوچک را روی لایه ها اعمال کرد تا هم ضمن یکپارچه بودن و حفظ هویت وبسایت،لایه ها در صفحات بتوانند به بینندگان موضوع صفحات را القا کنند.

5-در دسترس بودن براساس آمار منتشر شده از comScore بین سالهای  2013 تا 2015 آمار استفاده اینترنت در دستگاه های موبایلی و تبلتی 30% افزایش داشته است این آمار بیانگر رشد استفاده از اینترنت از طریق موبایل است،حال که استفاده از اینترنت و فروش دستگاه های موبایلی همه گیر شده است مطمئنا بازدیدکنندگان وبسایتها از طریق اینترنت بیش از این هم افزایش پیدا میکند.سازگار بودن با تمام سیستمهای عامل و اکثر مرورگرها و در دسترس بودن برای تمام افراد با هر دستگاهی این روزها از صفات ضروری وبسایت است. به وبسایت هایی که نسخه موبایلی دارند،ریسپانسیو(Responsive ) میگویند.محتوای این وبسایتها با کوچک یا بزرگ شدن صفحه نمایش به هم نمیریزند و اندازه خود را براساس صفحه نمایش تغییر میدهند.هر دستگاهی با هر اندازه ای قابلیت نمایش این وبسایت ها را دارد.

6-پیروی از قراردادهای ثابت برای تمامی وبسایتها نکات غیر رسمی زیادی برای وبسایتها وجود دارد که کاربران اینترنتی طی سالها با آنها یرخورد کرده اند و سایتهایی که این قرارداد ها را نادیده گرفته اند به طور ناخودآگاه چهره محبوبی نزد کاربران اینترنتی پیدا نکرده اند.

  • یک منوی اصلی در بالا یا سمت راست(برای فارسی زبانها) در صفحه
  • داشتن یک لوگوی مناسب در بالا و سمت راست صفحه وبسایت
  • لوگو قابلیت کلیک شدن داشته باشد و کلیک روی لوگو کاربر را به صفحه اصلی بازگرداند.
  • زمانی که روی لینک ویا پیوندی میرویم رنگ یا ظاهر آن عوض شود.

رعایت برخی قوانین و چهارچوب ها در طراحی سایت نظیر موارد بالا میتواند به اعتبار سایت کمک کند.

7-اعتبار یکی از بهترین راه های افزایش اعتبار وبسایت،شفاف بودن مطالب و راستگویی در مورد محصولات و خدمات روی وبسایت است.

8-قبل از هر چیز هدف وبسایت را تعیین کنید. قبل از شروع به طراحی باید هدف سایت به طور دقیق مشخص شود.اگر ابتدا وبسایت طراحی شود و سپس اهداف به طور دقیق مشخص شوند،بی شک خیلی از اجزای طراحی شده وبسایت به کلی تغییر میکنند که هم هزینه در پی دارد و هم زمان را بیهوده از طراحان و کارفرمایان میگیرد. توصیه میکنیم قبل از شروع به کار اهداف و نیازهای وبسایت روی کاغذ با جزئیات نوشته شود و سپس به طراحی آن پرداخته شود. مشتریان خود را بشناسید و آنها را تحلیل کنید.با پرس و جو از آنها،اهداف و علایق و سلیقه های آنان را دریابید تا بتوانید آنها را در وبسایت ها پیاده سازی کنید.

9-خلاق باشید در بالاتر گفتیم که باید قوانینی را رعایت کنید و طبق یکسری چهار چوب قدم بردارید.اما این گفته ها مانع از خلاق بودن شما نمیشود.خلاق بودن منجر به خاص بودن وبسایت شما میشود.در رقابت از کارهای متفاوت نسبت به رقیبان هراس نداشته باشید و همیشه ایده پردازی کنید؛گاهی اوقات ایده پردازی ها منجر به اتفاقات بسیار زیبا میشود.

10-انعطاف پذیر بودن یک وبسایت خوب همیشه تغییر میکند.اینکه وبسایت را تحویل بگیرید و هر چند هفته یکبار،یک پست بگذارید مانند این است که یک مغازه خریداری کنید و آنرا از اجناس پرکنید اما مدتها مغازه را تمیز نکنید و جنسی را به آن اضافه نکنید.به روز بودن وبسایت،مشتریان و کاربران را تشویق میکند به وبسایت شما سر بزنند و همچنین به روز بودن وبسایت باعث اعتماد بیشتر کاربران به شما میشود و وبسایت شما را پاتوق میکنند!

11-محتوا را فراموش نکنید. حتی اگر وبسایت طراحی بسیار زیبایی داشته باشد،آن طراحی فقط بستر خالی و کم ارزش برای محتواست.یک وبسایت ایده آل هم روی طراحی و هم روی محتوا تمرکز دارد.حتما برای برتری وبسایت خود از محتوای منحصر به فرد،صحیح و درست استفاده کنید تا ارزش بازدید توسط بازدیدکنندگان را داشته باشد.شرکت های بزرگ طراحی سایت نظیر آروین کارن با تمرکز جداگانه هم بر روی محتوا و هم طراحی گرافیکی،وبسایتهای منحصر به فرد و براساس استانداردهای روز تحویل مشتریان گرامی میدهد.

موارد بالا به طور کلی باید توسط طراحان و توسعه دهندگان وبسایت رعایت شود. طراح سایت باید ضمن موارد بالا پیش نیازهایی را بداند. طراحی سایت از 2بخش طراحی گرافیکی و کدنویسی تشکیل شده است..پایه و اساس طراحی وبسایت یادگیری کدهای HTML میباشد. نرم افزارهایDream weaver و Front Page کد نویسی را برای طراحان سایت راحت تر میکند.به وسیله کدهای HTML و نرم افزارهای بالا میتوان بدنه سایتها را طراحی کرد.وبسایتهایی که از این طریق طراحی میشوند،استاتیک و ثابت هستند.برای اینکه سایت پویا(داینامیک) بتوان طراحی کرد باید زبانهای اسکریپتی تحت وب ویا زبانهای پیشرفته ای مانندPHP را دانست. طراح سایت بنا به علاقه ای که دارد میتواند یکی از زبانهای برنامه نویسی تحت وب را یاد بگیرد و سپس از آن استفاده کند.زبانهای برنامه نویسی معروف و مهم:

  • HTML
  • PHP
  • XML
  • JAVA
  • ASP.Net

برای طراحی های گرافیکی وبسایت از نرم افزارهای قدرتمند ویرایش عکس نظیر فوتوشاپ برای طراحی قالب و پوسته(لایه) وبسایت و کورل(Corel ) برای طراحی لوگو استفاده می کنند. برای طراحی سایت زبانهایی که نیاز است براساس نوع کارکرد از آنها استفاده کنیم موارد زیر است.دانستن همه این دانش ها نیاز نیست.فقط باید درباره آنها اطلاعات جمع آوری کرد و سپس براساس نیاز به تحصیل آنها پرداخت. دانشهای پایه

  • HTML
  • CSS
  • XML

زبان اسکریپتی

  • جاوا اسکریپت(JavaScript)
  • اکشن اسکریپت(Action Script)
  • VBscript

زبان جاوا اسکریپت نسبت به بقیه زبان ها مرسوم تر است. زبان برنامه نویسی نرم وبسایت(وبسایتهای ساده)

  • PHP
  • Perl
  • Python
  • VisualBasic

زبان PHP  و Python به ترتیب پرکاربردترین این زبانها هستند. زبانهای برنامه نویسی سخت(وبسایتهای صنعتی،شرکتی،بازرگانی)

  • جاوا(Java)
  • C#

حال که با علوم مورد نیاز برای طراحی سایت آشنا شدیم و نکاتی که برای داشتن یک وبسایت خوب باید رعایت شود را دیدیم،مواردی که نباید انجام در طراحی انجام بدهیم را در این مقاله بازگو میکنیم. رنگ های مناسب در نکات بالا گفتیم طیف رنگی بهتر است بین 2 تا 5 رنگ باشد.اگر شما طراح سایت هستید،چنانچه مشتریان شما بر روی استفاده از رنگهای زیاد اصرار دارند شما نباید این کار را انجام دهید و آنها را قانع کنید استفاده از طیف های زیاد نتیجه کاملا عکس دارد و بازدیدکنندگان را گمراه میکند.علاوه بر گمراهی بازدیدکنندگان میتواند باعث عصبی شدن و خسته شدن چشم شود.استفاده از 4 رنگ بهترین حالت ممکن است. استفاده از موسیقی های پس زمینه کاهش سرعت بارگزاری علت اول عدم استفاده است.تکرار یک صدا به صورت مداوم و به صورت تکراری باعث آزار بینندگان وبسایت میشود.بازکردن صفحه جدید از وبسایت موسیقی را از اول پخش میکند که این هم مورد جالبی برای بازدیدکنندگان نیست.توصیه میشود از موسیقی پس زمینه استفاده نکنیم. استفاده از لینک های POP UP Pop up همان صفحاتی هستند که در مرورگر با کلیک بر روی لینکهای وبسایت به طور ناخواسته باز میشوند.مطمئنا اگر کسی حتی چند بار هم در اینترنت وبگردی داشته است،با این پدیده مواجه شده است و میداند که چقدر آزاردهنده است.استفاده کردن از این تکنیک در ابتدا احتمال بالا بردن رتبه وبسایت هدف را دارد اما در مدت کوتاهی کاملا باعث افت رتبه هم وبسایت هدف و هم وبسایت خودتان و نارضایتی شدید بازدیدکنندگان میشود. اشتباهات املایی محتوا را در پایان بروز کردن حتما بررسی کنید.در محتوا نباید به هیچ عنوان غلط املایی وجود داشته باشد.دیده شدن غلط املایی در محتوا باعث میشود تا اعتماد خواننده به وبسایت کاهش یابد و اعتبار وبسایت خدشه دار شود.متن هارا پس از نوشتن مستقیما روی وبسایت قرار ندهید و حتما یکبار آنها را چک کنید.

سپتامبر 12, 2017
info [ at ] arvinkaren.com
تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، واحد 9
22372536 - 22362640 - 22352431
کلیه حقوق محفوظ است