تفاوت سایتهای استاتیک و داینامیک

برای شروع بهتر است ابتدا به معنی کلمات استاتیک و داینامیک اشنا شویم.

استاتیک(Static ): استاتیک در معنی لغوی به نام ساکن،راکد،بی حرکت،غیرمتحرک وثابت میباشد. داینامیک(Dynamic ): در مقابل داینامیک دارای معانی پویا،حرکتی،پرتوان،پر اشتیاق و حرارت،متحرک و پرتکاپو میباشد. حال به تفصیل به توضیح هر کدام از سایتها میپردازیم و بعد از ان این دو را با هم مقایسه میکنیم.

وبسایت استاتیک چیست؟ وبسایتی که تمامی صفحاتش از محتواهای ثابت تشکیل شده باشد.در واقع وبسایتهای استاتیک صفحاتی هستند که بدون هیچ گونه سیستم مدیریت محتوا و قابلیت مدیریت در سرور نگهداری و ذخیره شده اند،در وبسایت های استاتیک اطلاعات و محتویات وبسایت یکبار جمع اوری و طراحی میشوند و ام صفحات به طور ثابت در سرور قرار دارد و به طور مستقیم عینا از سرور به مرورگر فرستاده میشود.تمامی صفحات توسط HTML ایجاد شده اند و همان صفحات به صورت یک شکل به تمامی بازدیدکنندگان با هر دستگاهی نمایش داده میشود.ایجاد کردن سایتهای استاتیک که نسبتا اسان است،انها به برنامه نویسی یاطراحی خاص پایگاه داده احتیاج ندارند.یک سایت ساده واولیه استاتیک با کمترین کدنویسی HTML   را میتوان ایجاد کرد و سپس به سادگی انرا روی سرورهای وب قرار داد. این نوع سایتها از نوع ساده ترین و اولیه ترین انواع صفحات وب هستند،تمامی اجزا در این وبسایتها ثابت و غیرقابل تغییر است و هیچ رابطی مانند مدیریت محتوا برای تغییر یا بروز رسانی توسط دارندگان سایت وجود ندارد و برای اعمال هرگونه تغییر،کدنویس HTML (طراح سایت) باید اینکار را انجام دهد.این اتفاق برای سایتهای کوچک ویا سایتهایی که نیاز به بروز رسانی ندارند و بیشتر نقش دمو و اطلاع رسانی ها و تبلیغات و معرفی را دارند کاربرد دارد.مانند معرفی و ثبت اطلاعات یک وکیل؛یک وکیل در سایت خود به معرفی خود،ادرس دفتر،شماره تلفن،افتخارات و مدارک و باقی این دست از ویژگیها که ماهیتی ثابت دارند میپردازد که دیگر تا مدتی تقریبا طولانی نیاز به تغییر ان ندارد؛میتوان این نوع از سایتهارا به بروشورهای اطلاعاتی تشبیه کرد.اما برای سایت های بزرگ که از صدها صفحه یا بیشتر تشکیل میشوند،و یا مانند سایتهای فروشگاهی که نیاز به تغییرات و بروز رسانی در طول روز دارند به هیچ وجه مناسب نیستند. این نوع سایتها شاید در ابتدا ارزانتر از بقیه روشها باشند،اما با کمی تامل در میابیم که این مسئله کاملا اشتباه است؛اگر بخواهید به سایتتان محتوایی اضافه کنید توانایی این کار را ندارید مگر اینکه با پرداخت هزینه این درخواست را از یک طراح سایت داشته باشید. همانطور که اشاره شد راه اندازی سایت ها اسان و کم هزینه است اما اگر تغییری نیاز داشته باشد،طراح سایت باید به صورت مستقیم و اتصال به خود ان سرور،امکان پذیر است. دو نوع سایت استاتیک وجود دارد؛یکی ایجاد از طریق فایلهای HTML که طراح سایت تمام قسمتهای وبسایت را به صورت کد(Command ) طراحی میکند که زمان ان بسیار طولانی است.روش دیگر به نام فول فلش معروف است که طراح بازهم با استفاده از فایلها HTML ،فایل فلش ایجاد میکند که نسبت به روش قبلی گرافیکی تر وجذاب تر است.

وبسایت داینامیک چیست؟ وبسایت داینامیک همانطور که در معنی لغوی هم مشخص است،دقیقا نقطه مقابل سایتهای استاتیک است.سایتهای داینامیک از صفحه های وبی که بیوقفه و به صورت زنده و بیدرنگ تولید میشوند تشکیل شده است.معنی این جمله یعنی زمانی که کاربر به وبسایت قصد اتصال دارد،سرور صفحه ای را که کاربر درخواست کرده،اطلاعات ان صفحه را از پایگاه داده که تمامی اجزای سایت به طور طبقه بندی در ان قرار داده شده است فراخوانی میشود.اطلاعات صفحه ای که در پایگاه داده وجود دارد به سرعت و بی درنگ ساخته میشود وبه کاربر نمایش داده میشود.این صفحات وب از کدهای اسکریپت مانند PHPیاASP تشکیل شده است.در این سایتها همواره تغییر اطلاعات و محتویات موجود در وبسایت انجام میپذیرد.صفحه های داینامیک توسط پایگاه داده اختصاصی در محیط اینترنت ساخته میشوند و هم طراح سایت و هم صاحب امتیاز وبسایت اگر نیازی به تغییر و بروز رسانی داشته باشند،میتوانند به راحتی با اتصال به پایگاه داده اختصاصی وبسایت خود تغییرات مدنظر را اعمال کنند. این سبک برای وبسایتهایی که تعداد صفحات بسیار بالایی دارند مناسب میباشد،وهمچنین هرتعداد کاربر با دسترسیهای مختلف میتوانند محتوای هر صفحه از وبسایت را با پنل کاربری یا سیستم مدیریت محتوایی که در اختیارشان قرار میگیرد،حتی افراد و مشتریانی که با وبسایت اشنایی ندارند بروزرسانی کنند وتغییر دهند.همچنین سایتهای داینامیک بسیار انعطاف پذیر هستند و میتوان اطلاعات انهارا برای نمایش براساس بازدید کننده،ساعات مختلف روز،منطقه زمانی،زبان اصلی بازدید کنندگان و ویژگیهای دیگر تقسیم بندی کرد. سایتهای داینامیک همانند سایتهای استاتیک خود به دو بخش تقسیم میشوند؛وبسایتهای فلش داینامیک بر بستر ادوب فلش ساخته میشوند،یعنی در این سایتها از ادوب فلش استفاده میشود و محتواهای دیگر در ان جایگاه خاصی ندارند.سایتهایی که در حوزه معرفی محصول(فقط معرفی و دادن اطلاعات)،سایتهای هنری وگالریها وسایتهای شخصی از این روش استفاده میکنند.این سایتها در موتورهای جستجو رتبه بالایی ندارند و سرعت بارگذاری انها پایین است. دیگری سایتهای داینامیک بر پایه برنامه نویسی میباشند؛بر عکس فلش داینامیک زودتر بارگذاری شده و نزد موتورهای جستجو محبوب تر هستند.سایتهای خبری،پرتال های اموزش از این سبک استفاده میکنند.

مزایا و معایب سایتهای استاتیک و داینامیک مزایای وبسایتهای استاتیک:

  • توسعه و انتشار ان به سرعت انجام میپذیرد.
  • تحویل سریع وفوری
  • هزینه  تولید و توسعه ان ارزان است.
  • میزبانی آن راحت است.
  • برای سایتهای کوچک ایده ال است.
  • سرعت انتقال و بارگذاری اطلاعات در شرایطی که سرعت ارتباط پایین است،بسیار مناسب است.
  • امنیت بالا(یکی از دلایل ان یک طرفه بودن ارتباط است)
  • پشتیبانی از ترجمه هر نوع فایل
  • توانایی پیاده سازی روی سیستم عاملهای لینوکس،مک و ویندوز
  • پیکربندی انها در صورت داشتن دانش مرتبط بسیار اسان است.

معایب سایتهای استاتیک:

  • هزینه ان در طولانی مدت بالا است.
  • برای هر تغییر کوچک یا بزرگ شما نیازمند ان هستید تا از طراح سایت برای اینکار وقت بگیرید و هزینه جداگانه پرداخت کنید.
  • عملکرد و کاربرد محدود.
  • مسئولان و طراحان سایت برای توسعه وبسایت به استانداردهای روز به اموزشها و کسب مهارتهای قابل توجهی نیاز دارند که هزینه بر است وزمان زیادی به خود اختصاص میدهد.
  • به دلیل ثابت بودن اطلاعات و به روز نبودن محتویات،رتبه پایینی در موتورهای جستجو دارند.
  • ارتباط تنها یک طرفه است(سرور سایت به سمت کاربر)و کاربر نمیتواند هیچگونه اطلاعاتی را وارد سایت کند.
  • به دلیل رشد اینترنت و بالا رفتن قابلیت های اینترنت و سایتها،سایتهای استاتیک دیگر مطلوب کاربران اینترنت نیستند.
  • نداشتن پنل مدیریتی

مزایای وبسایت داینامیک:

  • بازسازی و ویرایش سایتهای داینامیک به سهولت انجام میپذیرد و این عاملی است برای افزایش طول عمر وبسایت است.
  • مدیریت محتویات و اجزای سایت با هر کامپیوتری در هرجای دنیا که ارتباط اینترنت داشته باشد امکان پذیر است.
  • کسی که وظیفه ویرایش و بروزرسانی اطلاعات را به عهده میگیرد به دانش و مهارتهای کمی برای این کار نیاز دارد.
  • حتی اگر پشتیبانی از سایت بر عهده طراحان سایت و توسعه دهندگان قرار گیرد،هزینه بسیار پایین و به صرفه است.
  • محدودیت های مختلف برای مدیران و ویرایشگران سایت این امکان را میدهد تا هر شخص به جایگاه و مطالب مرتبط با خود دسترسی داشته باشد.
  • پویایی این سایتها اجازه میدهد تا اطلاعات را در تاریخی خاص بایگانی شوند،در سایت نمایش داده شوند ویا انها را از روی سایت بردارد.
  • به دلیل انکه محتوای این وبسایتها در پایگاه داده ذخیره شده اند،امکان جستجوی محتوا توسط کاربر اینترنت وجود دارد.
  • ارتباط سایت دو طرفه است و کاربران سایت میتوانند نظرات خود را در ان درج کنند یا حتی میتوان در این سایتها اتاق گفت و گو(چت) راه اندازی کرد.
  • امکان ایجاد بینهایت صفحه در وبسایت(توسط ادمین)
  • مانور راحت تر تکنیکهای سئو و به دنبال ان بیشتر دیده شدن و محبوبیت ان نزد موتورهای جستجو.
  • به روز بودن مطالب و محتوای سایت.

معایب وبسایت داینامیک:

  • برای شرکتها و کسب و کار خرد میتواند هزینه بسیار بالایی داشته باشد،و این امکان وجود دارد که به نظرسرمایه گذاران این هزینه به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست.
  • زمان انتشار و توسعه اولیه ان کمی بیشتر است.
  • هزینه اموزش مدیریت محتوا به مشتریان

با سایتهای ایستا(Static ) و پویا(Dynamic ) و ویژگیهای ان اشنا شدیم.از کدام وبسایتها باید استفاده کرد؟کدام وبسایت برای ما مناسبتر است؟ در نتیجه گیری به این موضوع میرسیم که اکثر مردم سایتهای پویا را بنا به دلایلی که گفته شد ترجیح میدهند،اگر نگاهی هم به ویژگی ها و قابلیت های وبسایتهای پویا بیندازیم،متوجه میشویم که معایب ان در برابر فواید ان بسیار ناچیز است.همچنین در حال حاضر ویژگیهای وبسایت پویا بسیار پرکاربردتر از وبسایت های ایستا میباشد،سایتهای پویا برای بازدید کنندگان حرفه ای تر به نظر میرسد و برای انها جذاب تر است.پس معمولا به مشتریان سایتهای پویا پیشنهاد میشود.

مطالب مرتبط

آگوست 20, 2017
info [ at ] arvinkaren.com
تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، واحد 9
22372536 - 22362640 - 22352431
کلیه حقوق محفوظ است