تاثیر نام دامنه بر روی سئو

نام دامنه چیست؟

نام دامنه رشته ای حروف برای تعیین شناسایی و کنترل و تعیین قلمرو در اینترنت می باشد.نام دامنه ها براساس قوانین و روش های سیستم نام دامنه (Doamin Name Services ) که آنرا با نام DNS می شناسیم تشکیل شده است.هر اسمی که در DNS چه به صورت محلی و چه در سطح اینترنت ثبت می شود نام دامنه می باشد.نام دامنه در زمینه های مختلف از جمله نام گذاری شبکه های مختلف، در نام گذاری وبسایت ها و برنامه های کاربردی  استفاده می شود. عموما، یک نام دامنه را می توان به عنوان نماینده یک آدرس IP (آی پی) در نظر گرفت، چه برای کامپیوترهایی که به اینترنت دسترسی دارند، چه  سرورهایی که وظیفه میزبانی از وبسایت را دارند، یا حتی خود وبسایت ها و در کل هر سرویس دیگری که از طریق اینترنت ارتباط برقرار می کند از نام دامنه استفاده می کنند.در سال 2017، بیش از 330 میلیون نام دامنه ثبت شد.

نام دامنه خود به زیر دامنه های دیگر تقسیم و سازماندهی می شود.اولین مرحه از نام دامنه که به آنها دامنه های سطح بالا یا Top-level domains و به اختصار TLDs می گویند، که خود این دامنه های شامل دامنه های سطح بالای عمومی Generic top-level domains (gTLDs ) که مهمترین آنها Com, info, net, edu  و Org می باشند.زیر مجموعه بعدی دامنه های سطح بالا، دامنه های سطح بالای کشوری Country code top-level domains می باشد. در زیر این نام های دامنه سطح اول، نام های دامنه سطح دوم و سوم در DNS قرار می گیرد که این نام های دامنه برای اتصال کاربران از شبکه محلی به سرویس های اینترنت نظیر منابع، شبکه ها و وبسایت ها رزرو و ثبت می شوند.ثبت این دامنه ها توسط شرکت ها و وبسایت های مختص ثبت دامنه که با فروشندگان و کارفرمایان اصلی این قضیه در تماس هستند انجام می شود. نام دامنه ای را که به طور کامل می باشد و تمام سلسله مراتب های DNS در آن رعایت شده و هیچکدام از بخش های آن حذف نشده و به بیان ساده تر تمام سطوح دامنه در آن وجود دارد.به این دامنه های صلاحیت دار که DNS می تواند آنها را بشناسد اصطلاحا FQDN می گویند.در DNS ها ثبت هر لیبل و سطوح دامنه به بزرگ یا کوچک بودن حروف حساس نیستند و می توان با هر متدی آنها را نوشت، اما به طور عمومی حروف آن به صورت حروف کوچک نوشته می شود.

هدف از به وجود آمدن نام دامنه چیست؟ دامین ها برای شناسایی منابع اینترنتی مانند کامپیوترها، شبکه ها، وبسایت ها و سرویس های دیگر برپایه متن می باشند.افراد به جای اینکه رشته اعداد IP را حفظ کنند که کار بسیار دشواری است، میتوانند به راحتی این نام ها را به خاطر بسپارند و از آنها برای اتصال به سایت یا سرویس های مورد نظر استفاده کنند.نام دامنه می تواند ما را به کل یک مجموعه یا تنها قسمتی از آن متصل کند.کامپیوترهای میزبان سایت که در اینترنت وجود دارند از نام دامنه به عنوان شناسه هاست و میزبانی استفاده می کنند، که به آن نام هاست می گویند. نام های دامنه همچنین به عنوان یک نشان ساده برای حق مالکیت و کنترل منابع یک شرکت استفاده می شود(تمامی شرکت ها در نام های دامنه خود چه در سایت ها چه در شبکه ها و سرویس های دیگر از برند تجاری خود جهت شناس بودن سرویس ها و کنترل روی آن استفاده می کنند). اما مهمترین کارکرد نام دامنه قابل تشخیص بودن و البته به راحت خاطر سپرده شدن سایت می باشد.شاید حفظ چند آدرس آی پی برای ما خیلی کار سختی نباشد اما زمانی که این تعداد زیاد شود بسیار بسیار سخت و حتی غیرممکن است، ضمن اینکه مد نظر داشته باشید که ما با این آدرس های آی پی هر روز سر و کار نداریم و بعد از حفظ آنها ممکن است که بازهم پس از مدتی آنها را فراموش کنیم.ما پیش تر گفتیم که نام دامنه برای سامانه هایی که با اینترنت رابطه دارند استفاده می شود اما میخواهیم سخنمان را کامل تر کنیم.نام دامنه در ارتباط بین شبکه های محلی و اینترانت و هرجا که DNS وجود داشته باشد کاربرد دارد.DNS در واقع وظیفه تبدیل نام دامنه به آدرس آی پی و بالعکس را دارد؛ از آنجا که کامپیوتر ها فقط اعداد را تشخیص می دهند پس حضور DNS وتبدیل نام دامنه به اعداد (و سپس به اعداد باینری) الزامی است. هر نام دامنه برای خود منحصر به فرد است و از آن نام فقط یکی در اینترنت وجود دارد.سازمان ها طبق گفته های قبلی می توانند با استفاده از نام خود در دامنه ها، دسترسی کاربران به اینترنت را راحت تر کنند. نام دامنه کلی و عام دسته بندی کلی سایت را مشخص می کند و به سراغ جزئیات و نمونه های خاص سایت نمی رود و برای مثال به نوع تولیدی اشاره دارد تا نام تجاری.برای مثال دامنه music.Com یا Guitar.Com را در نظر بگیرید، به این دامنه ها دامنه های کلی می گویند.معمولا شرکت ها از ترکیب این نام دامنه کلی با برندشان برای نام دامنه سایت استفاده می کنند چرا که اکثر نام های دامنه های کلی خیلی ارزشمند نیستند.مثلا سایت ArvinKaren.Com یک نام منحصر به فرد است و اگر بخواهد در این نام دامنه خود که نمونه کامل یک نام دامنه ممتاز است، نام دامنه عمومی به کار ببرد میتوانیم به عنوان مثال دامنه Arvinkarenwebsite.Com را ذکر کنیم(که البته به دلیل بلند بودن نام دامنه، خیلی دامنه استانداردی نمی شد).

اولین تلاش ها برای ساده سازی و آدرس های عددی در شبکه های کامپیوتری به دوره آرپانت (ARPANET ) و قبل از فراگیر و تجاری شدن اینترنت برمی گردد که قصد داشتن این اعداد به راحتی به حافظه سپرده شود.در روزهای اولیه که شبکه به وجود آمده بود، هر کامپیوتر در شبکه فایل متنی به نام host  را بازیابی می کرد و در این فایل ها نام هاست به آدرس عددی کامپیوترها مرتبط می کرد. رشد سریع شبکه باعث شد تا در سال 1983 اولین سیستم نام دامنه یا همان DNS بر روی شبکه Arpanet معرفی شود.

دامنه های سطح بالا Top-level domains خب گفتیم که TLD ها مانند com, net, org و… در اینترنت بالاترین سطح نام های دامنه را دارند  و تمامی نام های دامنه حتما باید با این پسوندها به پایان برسند. زمانی که سیستم DNS در دهه 1980 طراحی شد، فضای نام دامنه به دو گروه اصلی تقسیم شد.دامنه های سطح بالای کشوری که به طور پایه از 2 کاراکتر حرفی مانند Ir یا us تشکیل می شدند.علاوه بر یک گروه با 7 دامنه سطح بالا که به دسته بندی ها و سازمان های مختلف نسبت داده می شد.این دامنه های هفت گانه در این گروه gov, edu, com, mil, org, net و int نیز بودند. در طی رشد اینترنت، امکانات و طراحی های زیادی به دامنه های سطح بالای عمومی افزوده شد.در اکتبر سال 2009، 21 دامنه سطح بالای عمومی یعنی سه برابر تعدادی که در ابتدای این نام های دامنه وجود داشت و 250 دامنه سطح بالای دو حرفی کشوری در سطح اینترنت موجود بود.

دامنه های سطح دو و سطح پایین تر در سلسله مراتب نام دامنه و پس از نام دامنه سطح بالا، نام های دامنه سطح دوم را داریم.این دامنه ها در واقع نام هایی هستند که در سمت چپ دامنه های سطح بالا قرار می گیرند.برای مثال در دامنه Arvinkaren.co.com ، ” .co ” دامنه سطح دوم می باشد. مورد بعدی دامنه های سطح سوم هستند که آنها هم در سمت چپ دامنه های سطح دو قرار می گیرند.در ادامه دامنه های سطح چهار و پنج و به همین ترتیب بدون محدودیت می توانند در نام دامنه وجود داشته باشد و همانطور که می دانید هر سطح از نام دامنه با دات (dot ) یا همان نقطه جدا می شوند.دامنه سطح دو(یا سطح پایین تر بسته به سلسله مراتب پایه و اساس دامنه) اغلب براساس نام دامنه می باشد. دامنه های سطح پایین تر همچنین می تواند برای تعیین نوع سرور مشخص شود.برای درک بهتر به مثال های زیر توجه کنید. خب مثلا مثال Arvinkaren.co.Com که گفتیم، نام شرکت در سطح سوم نام دامنه قرار گرفته یا دامنه اصلی شرکت آروین کارن که Arvinkaren.Com می باشد، نام شرکت در سطح دو قرار گرفته است.همچنین نام های دامنه می توانند به شکل ftp.Arvinkaren.com باشد که دامنه سطح سوم مشخص می کند که ممکن است این دامنه یک سرور ftp باشد؛ و یا از آدرس mail.Arvinkaren.com می توان دریافت که این آدرس یک سرور ایمیل است.پس بسته به نوع ساختار نام دامنه، نام شرکت می تواند در سطوح مختلف قرار بگیرد.

تاثیر نام دامنه بر روی سئو زمانی که یک وبسایت جدید شروع به کار می کند، یکی از اولین و مهمترین تصمیماتی که باید گرفته شود انتخاب نام دامنه سایت است.این انتخاب می تواند بر روی موفقیت وبسایت تاثیر مستقیم داشته باشد که این تاثیر بیشتر بر روی بهینه سازی برای موتورهای جستجو Search Engine Optimization (سئو) و بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM ) دارد.در ادامه توضیح خواهیم داد که  نام دامنه چگونه بر روی سئو و بازاریابی شبکه های اجتماعی اثر خواهد گذاشت و عوامل انتخاب یک نام دامنه درست را خواهیم گفت.

آیا باید یک دامنه با کلمه کلیدی را انتخاب کنم؟ سالهاست افرادی که در حوزه سئو و بازاریابی موتورهای جستجو فعالیت می کنند، به کارفرمایان و صاحبان وبسایت ها پیشنهاد می کنند که از نام های دامنه که شامل کلمات کلیدی کسب و کارشان است استفاده کنند، حتی برخی از این بازاریابان، این دامنه ها را به آنان می فروشند.این کار باعث می شود تا سایت ها رتبه بهتری در گوگل و یاهو و دیگر موتورهای جستجوبدست بیاورند.این استراتژی را بررسی خواهیم کرد که آیا تاثیر دارد یا خیر. بسیاری از استراتژیست های سئو نام های دامنه ای را خریداری و ثبت می کنند که دقیقا با کلمه کلیدی کسب و کار آنها مطابقت دارد و دقیقا این کلمه کلیدی را هدف قرار می دهد که به این نام های دامنه EMD (Exact match Domains ) می گویند.EMDها دو مزیت را ارائه می داد: 1-حضور کلمه کلیدی در عبارت نام دامنه، خود یکی از فاکتورهای رتبه بندی محسوب می شد. 2- حضور کلمه کلیدی در نام دامنه باعث تشویق سایر صاحبان وبسایت ها به پیوستن به وبسایت موردنظر و مشارکت با آنها شد. اگرچه در به روز رسانی های جدید گوگل و به خصوص در به روز رسانی EMD ، EMDها مانند گذشته برای سئو مفید نمی باشند.از سال 2010 به بعد بسیاری از سئو کاران متوجه این قضیه شدند که یکی بودن نام دامنه با کلمه کلیدی اصلی سایت برای سایت مانند گذشته مزایای خیلی زیادی به همراه نخواهد داشت.این به این معنی نیست که شما حتما از به کار بردن کلمات کلیدی در دامنه باید اجتناب کنید بلکه این به این معنی است که کلمه کلیدی هنگام انتخاب نام دامنه نباید به عنوان فاکتور اصلی به آن توجه شود.

دامنه با کلمات کلیدی برای افزایش CTR در برخی موارد، داشتن کلمه کلیدی در نام دامنه می تواند نرخ و تعداد کلیک روی لینک سایت در تبلیغات و نتایج جستجو را افزایش دهد: طبق تحقیقاتی که از Memorable Domains منتشر شد نشان دهنده آن بود که تبلیغات با نام دامنه عمومی که دقیقا با نام محصول مطابقت دارد، بر فرض مثال ElectricBicycles.ir بسیار کاراتر و بهتر از نام های دامنه ای که اسمشان با محصول مطابقت خاصی نداشتند، می باشد. مورد بعدی اینکه طبق تحقیق دیگری که بر روی دو دامنه وبسایت در مورد وکالت انجام شده بود، حاکی از آن بود که تعداد کلیک هایی که بر روی لینک DivorceLawyer.Com شده بود تقریبا 298درصد بیشتر از تعداد کلیک هایی بود که بر روی سایت رقیب با دامنه Vladimir.Com شده بود. به عوامل زیر توجه داشته باشید:

  • از ابزار گوگل برای یافتن کلمات کلیدی که بیشتر در جستجوها استفاده می شود برای به کار بردن در نام دامنه استفاده کنید.
  • بسیاری از دامنه ها با کلمات کلیدی مناسب و قدرتمند قبلا ثبت شده اند، پس انتخاب نام دامنه مناسب با کلمه کلیدی بسیار سخت و البته زمانبر است و خرید نام های دامنه با این خصوصیات که قبلا ثبت شده اند قیمت بسیار بالایی دارند.
  • در انتخاب پسوند یا همان دامنه سطح بالا هم باید دقت داشت.مثلا نام دامنه ای که با .infoبه پایان می رسد بسیار کم ارزش تر از دامنه است که با .Com  به پایان می رسد.

چه چیزی از کلمه کلیدی در نام دامنه مهم تر است؟انتخاب نام دامنه با نام تجاری مناسب… داشتن دامنه ای که کلمه کلیدی سایت را هدف قرار دهد و تا حد ممکن با کلمه کلیدی مناسبت داشته باشد چند مزیت خوب به همراه دارد، اما یک فاکتور مهم تر که باید به آن توجه کرد، نام تجاری دامنه است. برند شما مهم است، و نام دامنه پایه و زیر ساخت برندی است که شما آنلاین آن را خواهید ساخت.نام دامنه مشخص می کند تا کاربران چگونه شما را بیابند، به خاطر بسپارند، به اشتراک بگذارند و شما را از دیگران تشخیص دهند.در رسانه اجتماعی و موتورهای جستجو، این نام دامنه است که مشخص می کند که لینک، آنها را به کدام وبسایت سوق خواهد داد و براساس آنها تصمیم خواهند گرفت. بسیاری از افرادی که در حوزه سئو فعالیت می کنند تصور می کنند که سئو فقط کلمه کلیدی و لین سازی می باشد؛ اما واقعیت اینست که گوگل به برندها علاقه دارد.تمامی کارهایی که در سئو جهت بالا بردن ترافیمک انجام می شود، در واقع به منظور گسترش نام تجاری صورت می پذیرد.داشتن یک برند قدرتمند آنلاین از یک نام دامنه خوب نشات می گیرد.

نام دامنه چگونه بر روی بازاریابی آنلاین اثر خواهد گذاشت؟ مسئله ای که وجود دارد، تعداد زیادی شرکت سئو وجود دارد که خدمات یکسانی را ارائه می دهند که همه آنها تقریبا تکنیک های یکسانی از سئو و تولید محتوای قدرتمند و بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای سایت را ارائه می دهند.در این بین شرکتی که مداوم خود را به روز کند موفق تر خواهد بود، چرا که موتورهای جستجو مرتبا در حال به روز رسانی یا تغییر می باشند. اما چیزی که هیچگاه قابل تغییر نخواهد بود و همیشه در مبحث سئو و بازاریابی دیجیتال می توان به قدرت آن تکیه کرد و جز مهمترین المان های سئو است، نام دامنه مناسب و منحصر به فرد است.گفتیم که شاید مانند گذشته نام دامنه نتواند رتبه را بالا ببرد اما هنوز مزیت هایی را دارد:

  • نرخ کلیک بیشتر
  • اعتماد و اعتبار بیشتر
  • جلب توجه کاربران در صفحات نتایج موتورهای جستجو
  • پتانسیل بیشتر برای برند شدن

نام دامنه و تبلیغات کلیکی تبلیغات آنلاین و تبلیغات و جستجوهای کلیکی هر دو با هم به وسیله نام دامنه مناسب به خوبی کار می کنند.در حقیقت برخی از تحقیقات نشان داده است که در شرایط کاملا یکسان، موفقیت از آن تبلیغ و وبسایتی است که تبلیغات متنی به همراه یک نام دامنه خوب و مرتبط کارایی بیشتری برای ما خواهد داشت. وجود کلمه کلیدی و یا وجود یک اسم مرتبط و زیبا و مناسب با کسب وکار سایت مانند کلمات بولد و پررنگ شده در متن باعث می شود تا کاربر به طور ناخودآگاه چشمش به سمت تبلیغ و پیوند سایت شما برود و بر روی آن کلیک کند. مورد بعدی دیگر که نام دامنه در آن دخیل است بحث Adwords می باشد.ادوردز جز موارد سئو نمی باشد و می توان آن را در دسته بندی تبلیغات کلیکی قرار داد.در مبحث Adwords مسئله ای که مهم است، “امتیاز کیفی” می باشد.امتیاز کیفی فاکتور اصلی برای تعیین جایگاه تبلیغات در نتایج گوگل توسط ادوردز است.انتخاب نام دامنه در این قضیه هم دخیل است و تاثیر مستقیم بر بالابردن امتیاز کیفی سایت دارد.

7 نکته برای انتخاب دامنه مناسب نام دامنه باید معرف برند و قابل انعطاف باشد.در ادامه نکاتی که در این شما را یاری خواهد کرد بیان می کنیم.

ترجیحا از پسوند .Com استفاده کنید در اکثر موارد، .Com بهترین انتخاب ممکن است.دلیلش هم اینست که این پسوند استاندارد جهانی است.ضمن اینکه اکثر کاربران برای وارد کردن آدرس دامنه در مرورگر عموما از پسوند .Com استفاده می کنند؛ معمولا اگر کاربران به طور مشخص آدرس سایت را نشناسند، اکثر آنها به دات کام را به عنوان پسوند وارد می کنند.گذشته از اینها 75درصد این سایت ها از این دامنه سطح بالا استفاده می کنند، پس بهتر است که ما هم با این موج همراه باشیم و از پسوندی استفاده کنیم که اکثر جهانیان از آن بهره می گیرند.

راحت به خاطر سپرده شود کاربران باید بتوانند به راحتی نام دامنه یا برند شما را حفظ کنند.استفاده از کلمات پیچیده که تلفظ، نوشتار و معانی آنها ابهام دارد را برای استفاده در نام دامنه یا برند خود فاکتور بگیرید.

نام دامنه تان مرتبط باشد کلمات، معانی و مفاهیم ضمنی و مختلفی دارند؛ کمی تحقیق کنید و بین نزدیکان خود نظرسنجی را تدارک ببینید تا اطمینان حاصل کنید که نام دامنه پیامی را که می خواهید به کاربران خواهد رساند.بارها تاکید کردیم که نام دامنه باید با موضوع کسب و کار سنخیت داشته باشد و بتواند نوع فعالیت سایت را معرفی کند.

تلفظ راحت نام دامنه باید به راحتی تلفظ شود.از استفاده از کلماتی که به طور کلی دشوار می باشند و احتمال بروز غلط املایی وجود دارد و همچنین غلط های املایی عمدی اجتناب کنید.ترجیحا تا جایی که ممکن است از اعداد برای نام دامنه خود استفاده نکنید اما در صورت خرید و ثبت نام دامنه با این مشخصه آنرا به صورت حروف ثبت کنید.مثلا اگر قصد دارید سایتی با تلقظ 1example.Com داشته باشید باید آنرا با دامنه Oneexample.Com ثبت کنید.

نام دامنه تان موثق باشد نام دامنه شما باید مانند یک مجوز قابل اعتماد باشد.طبق تحقیقی که صورت گرفته بود، اگر کسی از خودش تعریف کند، بسیاری از افرادی که این تعریف را می شنوند، نه تنها ممکن است جذب این فرد نشوند بلکه امکان دارد نتیجه گیری های منفی در تفکرات آنها نسبت به فرد مورد نظر شکل بگیرد.بر فرض مثال اگر شما نام دامنه خود را “Bestwebdesign.Com ” قرار دهید، خیلی از افراد این ادعا که شما بهترین طراحی سایت را انجام می دهید، پوچ و واهی قلمداد می کنند.پس سعی کنید نام دامنه ای را انتخاب کنید که به نظر معتبر و موثق باشد.

هرچه کوتاهتر، بهتر نام دامنه خود را کوتاه نگه دارید؛ 1 یا حداکثر 2 کلمه تقریبا بهترین بهترین حالت است.100000 وبسایت های رتبه برتر، به طور میانگین، نام دامنه شان 9 کاراکتر دارد.

منحصر به فرد باشد یکی از اهداف بازاریابی شما باید ساخت برند و نامی باشد که شما را از رقیبانتان متمایز می کند؛ پس با نام دامنه ای منحصر به فرد و متمایز کارتان را آغاز کنید.برای مثال نام دامنه ای مانند YourDiscountInsuranceStore.Com که برای مثال در مورد کسب و کار بیمه ای می باشد، در مقابل نام هایی همانند Google.Com, ArvinKaren.Com, Yahoo.Com ؛ بسیار عمومی است و به هیچ عنوان نمی تواند نماینده نام تجاری شما باشد و به هیچ عنوان نام برند شرکت مورد نظر را نمی تواند گسترش دهد.

چگونه می توان یک نام دامنه خوب انتخاب کرد انتخاب نام دامنه می تواند در عین اینکه بسیار ساده به نظر می رسد، دشوار باشد.در بسیاری از موارد و کسب و کارها، نام های دامنه خوب و ممتاز که تمام المان ها را دارا باشند ثبت شده اند و اگر هم خواهان خرید آنها باشید، بهای سنگینی برای آنها باید پرداخت کنید.یکی از راه های خوب برگزاری یک طوفان ذهنی یا همان Brainstorm با هم تیمی هایتان است تل بتوانید ایده های مختلف را دریافت و روی آنها کار کنید.می توانید این سه تکنیک را در طوفان ذهنی خود به کار بگیرید.

  • از کلمات موجود استفاده کنید.برای مثال سایت معتبر Amazon.Com  مثال بسیار خوبی است برای نام دامنه ای که از کلمات موجود در دنیای واقعی و روزمره استفاده کرده است.می توانید از فرهنگ لغات هم به این منظور استفاده کنید.
  • کلمات جدید تولید کنید.بسیاری از سایت های معروف بر پایه تولید کلمات جدید به وجود آمده اند(و یا کلماتی که مردم بسیار اندکی از آن اطلاع دارند).در این بین می توان دامنه وبسایت های Google.Com و Bing.Com را مثال زد.
  • استفاده از واژه های مرکب.همانطور که از اسمش مشخص است یعنی استفاده از دو کلمه و ترکیب آنها برای ساخت یک کلمه جدید.دامنه آروین کارن هم از این تکنیک استفاده شده است.

مطالب مرتبط

دسامبر 2, 2017
info [ at ] arvinkaren.com
تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، واحد 9
22372536 - 22362640 - 22352431
کلیه حقوق محفوظ است