ادوردز بهتر است یا سئو

سئو (SEO ) و ادوردز(Adwords ) جز اعضای اصلی  بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization ) می باشند و ابزار ارزشمند و بسیار مفیدی برای بازاریابی دیجیتال محسوب می شوند.

Google Adwords چیست؟ گوگل ادوردز یک پلتفرم تبلیغاتی است که مالک آن همانطور که از اسمش مشخص است شرکت گوگل می باشد.صاحبان کسب و کار و مبلغان می توانند از این پلتفرم تبلیغاتی و بازاریابی برای داشتن جایگاه در صفحه نتایج جستجوی گوگل استفاده کنند، محصولات گوگل نظیر یوتیوب، جی میل و بسیاری دیگر از سایت های دیگر به عنوان ناشر و مبلغ در Adwords سهیم هستند. به عنوان یک بازاریابی اینترنتی می توان این CPC (Cost Per Click ) را انتخاب کرد.زمانی که کسی بر روی تبلیغات شما کلیک می کند، باید هزینه ای را در ازای هر کلیک به سایتی که تبلیغ شما در آن قرار گرفته است پرداخت کنید.

کل سیستم ادوردز مانند یک حراج بزرگ عمل میکند، به این معنی که بازاریابان در آن برای مکان های تبلیغاتی در جایگاه های بالا به رقابت می پردازند. گوگل ادوردز سیستمی است که قسمتی از آن برپایه کوکی ها و قسمتی دیگر بر پایه کلمات کلیدی می باشند.گوگل با استفاده از این کاراکترها صفحات و وبسایت هایی را که قصد بالا آمدن در گوگل را دارند در صفحات مرتبط با موضوع وبسایت، در نتایج قرار می دهد.یعنی اگر برای مثال سایت آروین کارن بر اساس کلمه کلیدی “طراحی سایت” ادورز خریداری کند، گوگل این سایت را در جستجوهایی که در آن این کلمه کلیدی به کار رفته نمایش خواهد داد. در حال حاضر ادوردز به منبع اصلی درآمدی گوگل تبدیل شده است، به طوری که در سال 2012 درآمد گوگل از این راه به 44 بیلیون دلار رسید. Adwords شامل توزیع محلی، ملی و در سطح بین المللی می باشد.تبلیغات متنی گوگل کوتاه هستند، که شامل یک عنوان با حداکثر 30 کاراکتر، 2خط متنی که هر کدام شامل 35 کاراکتر می باشند و URL سایت که 40 کاراکتر می باشد. توضیح گوگل ادوردز: با گوگل ادوردز دیگر نیاز نیست که برای بالا آمدن وبسایت به طور طبیعی صبر کنید.با استفاده از پرداخت برای ادوردز (Paid Search ) نتایجی که انتظار دارید بلافاصله اعمال می شود و اینکار از آن چیزی که فکر می کنید آسانتر و با قیمت نسبتا مناسبی هم می باشد.

جستجوی پرداختی (Paid Search ) ادوردز روشی است که برای تبلیغات و قرار گرفتن سایت ها در لیست نتایج جستجو به کار گرفته می شود.به طور عادی با پرداخت هزینه برای ادوردز، وبسایت در بالاترین قسمت نتایج موتورهای جستجو یا در سایدبار(کناره های صفحه نمایش نتایج جستجو) به نمایش در خواهد آمد و این اتفاق باعث می شود که این وبسایت ها دقیقا مانند سایت هایی که به طور طبیعی و در طولانی مدت در قسمت بالا قرار گرفته اند بیشتر دیده شوند و فروش و ورودی زیادی خواهند داشت.سایت هایی که با این روش در نتایج بالای موتورهای جستجو قرار گرفته اند، در کنار لینک ها و عناوین آن در نتایج جستجو کلمه (Ad ) درج شده است. گوگل تنها موتور جستجویی نیست که این خدمت را ارائه می دهد و یاهو (Yahoo ) و بینگ (Bing ) هم شبکه ای را دارند که این نوع تبلیغات را دارا می باشند.

اصول اساسی Adwords برای اینکار چند کلمه کلیدی که ممکن است جستجوکنندگان براساس آن کلمات به دنبال مطالب خود بگردند را انتخاب و بکار می گیریم، سپس با پرداخت هزینه سایت شما با جستجو براساس آن کلمات کلیدی و تقریبا صرف نظر از کیفیت وبسایت شما در رتبه های بالا قرار می گیرد. طبیعتا شما تنها شرکت و برندی نخواهید بود که مایل به استفاده از این تبلیغات باشد و هستند افرادی که مایل به استفاده از این روش می باشند.احتمالا شرکت های رقیب شما هم براساس همان کلمات کلیدی که شما در نظر گرفته اید با پرداخت هزینه سایت خود را در بالای نتایج قرار می دهند و به رقابت با شما خواهند پرداخت. اگر مایلید که سایتتان با این روش همیشه در بالای نتایج جستجو پدیدار شود، می توانید با به توافق رسیدن بامتخصصان این حوزه نظیر شرکت آروین کارن و پرداخت همیشگی هزینه به طور مداوم در بالای نتایج جستجو قرار داشته باشید. به زبان ساده شما هزینه ای را به گوگل پرداخت می کنید و گوگل تبلیغ شما را در رتبه های بالا قرار می دهد و تعداد کلیک مشخصی را برای تبلیغ در نظر میگیرد؛ زمانی که این تعداد کلیک که کاربران روی تبلیغ شما می کنند به اتمام رسید، تبلیغ شما از صفحات اولیه گوگل برداشته و به جایگاه اصلی خود براساس سئو سایت باز خواهد گشت.

نمره کیفیت (Quality Score ) البته گوگل به میزان کارایی و ارتباط خواسته های جستجوکنندگان با مطالب سایت نگاه می اندازد.بالاتر گفتیم که کیفیت سایت برای تبلیغات Adwords خیلی مهم نیست اما اینکه هر وبسایت اسپم و غیر مرتبطی در نتایج بالای جستجو قرار بگیرد با الگوریتم گوگل متضاد است، پس گوگل به میزان ارتباط صفحه سایت که توسط ادوردز در رتبه بالا قرار گرفته است با میزان ارتباط خواسته کاربر اهمیت می دهد. مسئله بعدی که در کیفیت وبسایت در این زمینه اهمیت دارد این است که زمانی که جستجو کننده در موتورهای جستجو به دنبال مطلب خاصی می گردد و زمانی که صفحه پیوند و عنوان شما در نتایج نمایش داده شد و کاربر بر روی آن کلیک می کند باید مطالبی مرتبط با آنچه که کاربر به دنبال آن می باشد نمایش داده شود. نمایش داده شدن صفحه عمومی و خانه برای کاربر می تواند سردرگم کننده و ناخوشایند باشد.برای مثال اگر کاربری در گوگل به دنبال کفش مردانه ورنی میگردد بهتر است که لینک همین نوع کفش برای کاربر نمایش داده شود، به جای اینکه کاربر مجبور باشد در صفحه اصلی سایت بازهم به دنبال محصول مورد نظر خود باشد. هر چه نمره کیفیت سایت از دید گوگل بالاتر باشد برای شما بهتر است.اگر نمره کیفیت شما نسبت به رقبا بالاتر باشد، تبلیغات شما از طریق ادوردز در رتبه های بالاتر قرار خواهد گرفت. همچنین یک انتخاب و روش دیگر وجود دارد که خیلی رایج نیست و Cost-Per-Impression (CPM) نام دارد.این روش اینطور است که در ازای هر 1000بار که تبلیغ شما در نتایج موتورهای جستجو قرار می گیرد و به کاربر نمایش داده می شود هزینه ای را به آنها پرداخت می کنید.از این هزاربار چه کاربر وارد سایت شما بشوند چه نشود اهمیت ندارد و هزینه باید پرداخت شود.

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو چیست؟ سئو یا همان SEO که مخفف شده عبارت Search Engine Optimization می باشد در واقع اجرا و بکارگیری تمرینات و دستورالعمل هایی می باشد که باعث افزایش کمی و کیفی ترافیک سایت در نتایج طبیعی و ارگانیک موتورهای جستجو می شود.در واقع تفاوت اصلی گوگل Adwords و سئو در اینجاست که رتبه بندی سایت براساس سئو به صورت طبیعی و براساس شایستگی سایت مشخص می شود. سئو دقیقا چیست؟ برای درک بهتر اینکه سئو دقیقا به چه معنی می باشد، بهتر است گزینه ها و بخش های زیر را مطالعه کنید.

  • کیفیت ترافیک: شما می توانید تمام بازدیدکنندگان در سطح دنیا را به سمت سایتتان جذب کنید، اگر گوگل به این جستجوکنندگان گفته باشد که سایت شما یک محصول یا خدمت خاصی را ارائه می دهد اما اگر سایت شما چیز دیگری ارائه دهد، این ترافیک کیفیت پایینی خواهد داشت. مثلا مشتری به دنبال خرید قهوه از وبسایت می گردد اما سایت ما تنها ساخت قهوه را آموزش می دهد و اگر گوگل این بازدیدکننده را به سایت ما متصل کند، این ترافیک برای ما اصطلاحا ترافیک بی کیفیت خواهد بود و مشتری هم به مقصود خود نرسیده است.در عوض شما باید بازدیدکنندگانی را جذب کنید که دقیقا به دنبال مطالب شما می باشند و یا به آن علاقه مندند.
  • کمیت ترافیک: بعد از آنکه افراد درست و مدنظر از طریق نتایج موتورهای جستجو وارد سایت شدند زمان آن است که تعداد این افراد بیشتر شود.ترافیک مفید بیشتر، مسلما بهتر است.
  • نتایج و ترافیک طبیعی: ترافیک طبیعی به هر ترافیکی که بدون پرداخت هزینه بدست می آید را ترافیک طبیعی می گویند.

سئو شدن سایت برای وبسایت ها نتایج بالا را در پی دارد.یعنی سایتی که به سئوی آن پرداخته می شود ترافیک طبیعی با کیفیت آن افزایش پیدا می کند.

کارکرد سئو چگونه است؟ شما ممکن است تصور کنید که یک موتور جستجو یک وبسایت است که با تایپ کردن یا صحبت کردن و ذکر درخواست، تعدادی از سایت ها که در لیست های مختلف طبقه بندی کرده است را براساس سوال شما نمایش می دهد. این مسئله تا حدی درست است اما تا بحال به پیچیدگی و جادویی که در پشت این پیوندها وجود دارد فکر کرده اید؟ به شما خواهیم گفت که این اتفاق چگونه رخ می دهد: گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری که استفاده می کنید دارای اصطلاحا خزندگان (Crawler ) و ربات هایی می باشند که این ربات ها هر نوع اطلاعات و محتوایی را که در اینترنت وجود دارد را جمع آوری می کنند و آنها را به موتورهای جستجوی مختص خود تحویل می دهند.سپس این داده ها براساس الگوریتم هایی پردازش می شوند و براساس کلمات کلیدی و میزان ارتباط در دسته بندی خاص خود قرار می گیرند و سعی می شود تا هر صفحه سایت براساس بیشترین میزان ارتباط با خواسته کاربر به او تحویل داده شود. عوامل بسیار زیادی در الگوریتم ها و تعیین میزان ارتباط صفحات وجود دارد.عواملی مانند به کارگیری کلمه کلیدی در نام دامنه، میزان حضور و مشارکت سایت در شبکه های اجتماعی، کلمات کلیدی در محتوا، لینک های موجود و مرتبط در صفحات و… . بخش آخر کلمه SEO حرف O   و مخفف عبارت Optimization به معنی بهینه سازی می باشد.این بهینه سازی بیشترین اشاره را به محتوای سایت را دارد.این محتوای سایت است که به موتورهای جستجو خواهد گفت که کاربران در سایت چه چیزی را خواهند دید و به طور کل موضوع سایت چیست و این محتوای خوب است که کاربران مایلند به آن دست یابند و از مزایای آن استفاده کنند. بهینه سازی می تواند از اجزای بسیار زیادی تشکیل شود.مهمترین این موارد که در بهینه سازی باید به آن توجه شود، برچسب عناوین و توضیحات متا می باشد که چون در نتایج موتورها نمایش داده می شوند باید کارایی لازم را دارا باشد.مورد مهم بعدی تعداد و کیفیت لینک هایی است که از سایت های دیگر در صفحات ما وجود دارد.سایت هایی که پیوندشان در صفحات ما قرار دارند باید به گونه ای باشند که در حوزه خود مدعی و برای کاربر مفید باشند.

محتوا و مطالب مرتبط وبسایت بدون محتوا را می توان یک موجود بی جان و پوچ نامید.اما سئو برای محتوا بخش های مختلفی دارد که با رعایت آنها رتبه سایت پیشرفت شایانی خواهد داشت.در محتوا مطلب اصلی که باید رعایت گردد مرتبط بودن مطالب و عناوین با یکدیگر می باشد تا کاربر بتواند واقعا به چیزی که نیاز دارد دست پیدا کند.

اهمیت سئو در اینکه موتورهای جستجو هوش بالایی دارند هیچ شکی نیست اما در حال حاضر آنها هنوز هم نیاز به کمک دارند.موتورهای جستجوی قدرتمند و معتبر مداوم در حال گسترش و پیشرفت تکنولوژی خود هستند تا بتوانند نتایج عمیق تر، دقیق تر و مرتبط تری را به کاربران برگردانند.با اینکه اطلاع از نحوه عملکرد موتورهای جستجو به دلایل امنیتی مبهم است اما یک مسئله کاملا بدیهی است و آن مسئله اینست که اجرای سئوی درست و استاندارد می تواند سایت شما را به هزاران کاربر و مشتری متصل کند و در مقابل سئو غلط  می تواند سایت را به اعماق نتایج موتورهای جستجو بفرستد و سایت را از دید بسیاری از کاربران دور کند و بازدید از سایت به حداقل برسد. همانطور که گفتیم محتوا به ارتقای رتبه سایت کمک خواهد کرد برعکس این قضیه هم وجود دارد؛ اجرای سئو که تنها یکی از آنها تولید محتوای با کیفیت است می تواند رتبه سایت را بالا ببرد و رتبه بالای سایت می تواند محتوا و اطلاعات برند و شرکت را راحت تر ارائه دهد.بدیهی است که سایتی که در صفحات اول باشد، یافتن آن برای کاربران موتورهای جستجو بسیار آسان تر است. به گفته بسیاری از کارشناسان: “فضای اینترنت بسیار رقابتی شده است و در این بین افرادی که از سئو و مزایای آن استفاده می کنند از دیگران چند قدم جلوتر هستند.”

سئو (SEO ) در مقابل ادوردز (Adwords ) بهترین تصمیم و مناسب ترین تکنیک استفاده همزمان از هر دو مورد به منظور قدرتمندتر شدن برند و بیشتر دیده شدن توسط کاربران اینترنت می باشد.حتی اگر رتبه طبیعی وبسایت شما در رتبه های بالا و خوب قرار داشته باشد اما باید برای اینکه دیگر کاربران هم بتوانند سایت شما را در رتبه های اول ببینند و برند شما به طیف بیشتری از مردم معرفی شود از Adwords استفاده کرد. در ادامه چند فاکتور و منابعی که باید در استفاده از ادوردز و سئو به آن توجه شود را ذکر خواهیم کرد تا به راحتی بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید: 1-سئو زمان بیشتری برای نتیجه گیری نسبت به ادوردز احتیاج دارد، اما می تواند براساس کلمات و عبارات کلیدی مختلف، صفحات متعددی از سایت را در رتبه های بالای جستجوها قرار دهد.ضمن اینکه مانند ادوردز برای هر کلیک یا تمدید ماهیانه نیاز به پرداخت هزینه ای نیست اما باید برای حفظ رتبه بندی بر روی سئو کار مداوم انجام داد. 2- ادوردز می تواند در هر لحظه و بلافاصله فعال یا غیرفعال شود، در حالی که آثار و نتایج سئو روی نتایج جستجوها مدت زمان بیشتری طول می کشد. 3- ادوردز تا حد زیادی نمایش سایت ما و ارائه و نمایش برند ما را در رتبه های بالا تضمین می کند.در صورتی که در بدست آوردن رتبه از روش های طبیعی به وسیله سئو اطمینان صد در صدی وجود ندارد. 4- Adwords می تواند به سرعت شرایط بازار را تغییر دهد و به سرعت در شرایط بحرانی که نیاز است و یا در شرایطی که بازدیدکنندگان سایت تغییر کرده اند و نیاز به معرفی سایت و اعتبار آن می باشد، می توان از آن استفاده کرد. 5- تبلیغات و صفحاتی که از گوگل ادوردز استفاده می کنند در بالاترین موقعیت لیست نتایج جستجو قرار خواهند گرفت.در برخی از نمایشگرها (به ویژه در تلفن همراه) این بالاترین قسمت که گفته شد، کاربران آن معمولا فقط به همان نتایج اولیه نگاه می کنند و دیگر باقی نتایج را پیمایش نمی کنند. 6- ادوردز را می توان بر روی انواع وبسایت که در گوگل ثبت شده اند پیاده سازی کرد و اینگونه وبسایت ها بیشتر در معرض دید هم کاربران و هم گوگل قرار می گیرند. 7- ادوردز یک متد سریع برای معرفی یک سایت با کیفیت و هدایت کاربران به سمت آن می باشد و سرعت فروش را افزایش می دهد. 8- اگر کارکردن روی سئو سایت متوقف شود، رتبه وبسایت بعد از گذشت مدت زمانی پایین می آید؛ چرا که الگوریتم های گوگل به طور دائم در حال تغییر هستند. 9- سئو همچنین لینک های ساییتتان را که در سایتهای دیگر وجود دارد که با کلیک بر روی آنها کاربر وارد سایت شما می شود را هم از جنبه تعداد و هم کیفیت بهینه خواهد کرد. 10- Adwords  از ابتدای اینکه برای تبلیغ سایت آغاز می شود، ترافیک ثابت و پایداری را برای ما فراهم خواهد کرد.این اتفاق برای وبسایت های  جدید یا سایت هایی که محصولات و خدمات فصلی ارائه می دهند بسیار مناسب می باشد. 11-Adwords فقط برای تبلیغات در موتور جستجوی گوگل انجام می شود و تنها در صفحات اول این موتور جستجو قرار می گیرد در صورتی که سئو با کمی تغییرات تقریبا برای بهینه سازی برای تمام موتورهای جستجو انجام می شود. نتیجه گیری شما نباید بین SEO و Adwords یکی را انتخاب کنید.هر دو ابزار بسیار مهمی برای رسیدن به یک هدف مشترک هستند و آن هم افزایش فروش و تعداد کاربران سایت می باشد. همچنین مسئله مهم بعدی ماندن در اذهان مشتریان است که همیشه برای انجام امور مربوط، به سایت ما مراجعه کنند.بالاتر از همه اینها کسی که سئو و ادورز برای سایت خود به کار می گیرد طبیعتا محتوای با کیفیتی را به جستجوکنندگان اینترنت ارائه می دهد که این برای خوانندگان بسیار مفید خواهد بود.اما نکته ای که باید مدنظر باشد اینست که نباید برای بدست آوردن رتبه بهتر و یا عجله در سئو از تکنیک های سئو کلاه سیاه (غیرقانونی) استفاده کرد.همانطور که از ابتدا هم تاکید داشتیم در استفاده از هر دو روش باید سایت شامل محتوای مرتبط با خواسته های کاربر باشد، این محتوای مرتبط است که در هر صورت رشد کسب و کار و افزایش کلیک بر روی سایت ما را به دنبال دارد. پیشنهاد اکثر کارشناسان و طراحان سایت از جمله متخصصین آروین کارن اینست که سئو باید به طور دائمی و یا دوره ای و منظم انجام شود که هزینه نسبتا پایینی هم دارد و Google Adwords هم برای زمان های مشخص مثلا فصولی که فروش افزایش می یابد به کار گرفته شود.

مطالب مرتبط

نوامبر 26, 2017
info [ at ] arvinkaren.com
تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، واحد 9
22372536 - 22362640 - 22352431
کلیه حقوق محفوظ است