میزبانی وبسایت چیست؟

میزبانی وبسایت یا هاستینگ سرویسی است که به سازمان ها و افراد اجازه می دهد تا وبسایت را روی اینترنت قرار دهند.میزبانی وب کسب و کاری است که تکنولوژی و خدماتی را که برای وبسایت موردنیاز است تا وبسایتها یا صفحات وب روی اینترنت قرار بگیرند را ارائه می دهند.وبسایتها و تمامی جزئیات و اطلاعاتشان روی کامپیوترهای خاصی که سرور نام دارند ذخیره میشوند.

زمانی که کاربران میخواهند از سایت شما بازدید کنند باید آدرس وبسایت شما یا نام دامنه را در مرورگر وارد کنند؛کامپیوتر آنها به سرورهایی که وبسایتها روی آن قرار گرفته اند متصل میشوند و صفحات وبسایت از طریق مرورگر سیستم های کاربران نمایش داده میشود.

البته قبل از اینکه سرویس میزبانی را تهیه کنید باید نام دامنه تهیه کنید.اگر اطلاعاتی راجع به نام دامنه ندارید شرکت هایی که سرویس میزبانی را ارائه می دهند و یا شرکت های طراحی سایت مسئولیت پذیر نظیر آروین کارن میتوانند به شما راجع به انتخاب نام دامنه مشاوره دهند. زمانی که سرویس هاستی خریداری میشود به همراه آن یک پنل مدیریتی و سرویس ایمیل با نام دامنه انتخاب شده در اختیار خریداران قرار میگیرد.همه چیز در وبسایت به مدیریت درست سرورها و نرم افزار های آن مرتبط است،مواردی چون امنیت،پشتیبانی،پهنای باند،سرعت و بسیاری چیزهای دیگر مستقیما به سرور مربوط است. اسم دامنه چیست؟ برای اینکه وبسایت شما در اینترنت شناسایی و پیدا شود حتما باید اسمی داشته باشد و حضور آن برای شناسایی در اینترنت ضروری است.در انتخاب نام دامنه حتما باید دو نکته رعایت شود،اول اینکه به خاطر سپردن آن راحت باشد و دوم اینکه به موضوع کسب و کار مرتبط باشد. پس از انتخاب و خریداری نام دامنه که هزینه پایینی هم دارد،باید به صورت دوره ای با پرداخت هزینه اندک تمدید شود.

انواع میزبانی وبسایت میزبانی وبسایت انواع مختلفی دارد که باید هرکدام براساس نیازها انتخاب شوند.

  • Shared Web Hosting(میزبانی اشتراکی)
  • VPS Hosting
  • Cloud Hosting
  • Dedicated Hosting

Shared Web Hosting رایج ترین روش میزبانی وب است،همچنین استفاده از آن از تمامی روش ها آسان تر است.میزبانی اشتراکی سرویسی است که یک سرور بین تعدادی مشتری به اشتراک گذاشته میشود.این سبک سرویس تعدادی مزایا و معایب دارد: – ارزان است.شما نیاز نیست یک سرور که قیمت بالایی را دارد به تنهایی اجاره کنید. – استفاده آسان.سرورها معمولا یک تنظیمات عمومی دارند که به سرعت انجام میشود.شرکت های ارائه دهنده هم به راحتی پشتیبانی های لازم،رعایت موارد امنیتی و بروزرسانی ها را انجام میدهند و نیازی به دخالت و زمان گذاشتن مشتریان نیست. – یکی از معایب این است شما که منابع سرور خود را با وبسایتهای همسایه در سرور به اشتراک میگذارند.اگر وبسایت یا وبسایتهایی ترافیک بالایی را داشته باشند و شلوغ شوند،روی عملکرد و سرعت وبسایتهای دیگر که روی وبسایت نصب هستند،تاثیر منفی میگذارند. – انعطاف پذیری کم.مانند زندگی در آپارتمان که باید قوانینی رعایت شود و محدودیت هایی وجود دارد. برای مثال امکان دارد برخی همسایگان از نگه داری حیوانات خانگی جلوگیری کنند یا به سختی با برگزاری جشن های شلوغ موافقت کنند.در سرورها هم،شما نمیتوانید برای مثال هر زمان که خواستید یک پورت خاص را ببندید یا جزء اصلی را از سرور تغییر دهید. معمولا این سرورها سیستم عامل لینوکس را دارا هستند.

VPS Hosting مخفف عبارت Virtual Private Server (سرور مجازی اختصاصی) میباشد.VPS هم در واقع مانند Share Hosting اشتراکی است اما نحوه اشتراک گذاری آن کاملا متفاوت است. تعداد وبسایت هایی که در سرورهایی که مجازی سازی شده اند معمولا بین 20-10 است،که همین باعث افزایش قدرت کارکرد وبسایت میشود. اگر 10 وبسایت و مشتری برای هر سرور وجود داشته باشد؛سرور 10گیگا بایت رم و 200 گیگا بایت فضا(هارد) داشته باشد،هر کاربر به راحتی میتواند از 1گیگ رم و 20 گیگ فضای سرور استفاده کند.اگر وبسایتی از منابع کمی مانند رم پایین استفاده کند و یا فضای کمی خریداری کند وبسایت Down میشود تا زمانی که ایراد آن رفع شود،اما به هیچ عنوان روی وبسایت های دیگر اثر نمیگذارد و مشکل پیش آمده تنها به همان وبسایت که دچار مشکل شده محدود میشود.مجازی سازی منابع یک سرور را برای هر کاربر به طور جداگانه تقسیم میکند،مانند اینکه یک خانه داشته باشیم و آنرا به اتاق های مختلف تقسیم کنیم اما برای هر اتاق منابع جدا وجود دارد،برای هر کدام لوله آب،گاز،برق جداگانه و… تعبیه شده باشد و قطعی هر کدام از اینها برای واحدی باعث قطعی منابع تمامی اتاقها نمیشود. این اتفاق باعث میشود تا تاثیرات بد وبسایتهای همسایه روی دیگران تاثیر نگذارد. مزیت بزرگ دیگر استفاده از سرورهای VPS تنظیمات سطح بالای آن به ازای هر مشتری است و انعطاف پذیری بالایی است. داشتن هاست مجازی میتواند امکانات بسیار زیادی بدون تاثیر بر دیگر همسایگان را به ارمغان بیاورد،و این دلیل اصلی محبوبیت این سبک نزد توسعه دهندگان وبسایت است. در آخر اینکه سرورهای وبسایت مقیاس پذیرند،زمانی که ماشین مجازی در سرورها به کار می افتند درصدی از منابع سرور را به خود اختصاص میدهند.(ماشین های مجازی در واقع نرم افزارهایی هستند که بر روی آنها سیستم عامل نصب میشود و سرورها و وبسایتها روی ماشین های مجزا و مختص خود نصب میشوند).اگر هاست یکی از وبسایت ها به منابع بیشتری نیاز داشته باشد،ماشین مجازی به طور هوشمند از سرور فضای بیشتری را قرض میگیرد تا وبسایت Down  نشود؛این صفت در این سرورها باعث میشود صاحبان کسب و کار اطمینان و آرامش بیشتری در مورد وبسایت خود داشته باشند.دو تا از معایب این روش را میتوان نیاز به دانش فنی در مورد مجازی سازی و دیگر اینکه پشتیبانی از طرف ارائه دهندگان سرویس کمتر خواهد بود. به مشتریان معمولا توصیه میشود که با کمی صرف هزینه بیشتر از سرویس های VPS استفاده کنند.

Dedicated Hosting میزبانی اختصاصی.دیگر مشتریان هیچ مسئله ای راجع به مشکلات همسایگان در سرور ندارند به این خاطر که تنها یک مشتری در سرور وجود دارد.زمانی که شما یک سرور را به طور اختصاصی دارید،اکثر شرکت های ارائه دهنده هاست به شما اجازه می دهند که شخصی سازی و تغییرات با وسعت زیاد داشته باشید.در این حالت از میزبانی وبسایت مشتریان به راحتی میتوانند نوع و اندازه RAM ، نوع و حجم فضا(Hard )،سیستم عامل و خیلی دیگر از اجزای نرم افزاری و سخت افزاری را انتخاب کنند. میزبانی اختصاصی به صاحبان وبسایت و هاست انعطاف پذیری بالایی میدهد. کنترل بالا روی این هاست ها باعث میشود تا نرم افزارهای اختصاصی بیشتر،سخت افزارهای دلخواه و… روی سرور نصب شوند.طبیعی است که این اتفاقات سرعت وبسایت را به شدت افزایش می دهد. تنها بودن در یک سرور مزیت دیگری را هم دارد.اگر سخت افزاری در سرور دچار مشکل شود باید چه کرد.برای یک جزء کل وبسایت Down میشود؟!میتوان سرورهای اختصاصی را به صورت VPS مجازی سازی کنید،به طوری که منابع سرور که تماما مختص شماست را به قسمتهای مختلف تقسیم کنید ودر صورت بروز مشکل برای جزئی از وبسایت،VPS به سرعت سراغ منابع دیگر میرود و از آنها استفاده میکند. بیشتر در دو حالت توصیه میشود که از سرویس اختصاصی استفاده شود.اول اینکه صاحبان کسب و کار میخواهند کنترل کامل روی وبسایت داشته باشند و سفارش سازی و سرعت اهمیت بالایی برای آنها دارد و دیگر اینکه مایلند هاست و وبسایت از لحاظ امنیتی در بهترین سطح ممکن باشد. پهنای باند بسیار بالا و فضای ذخیره سازی زیاد،قدرت انعطاف پذیری و شخصی سازی بالا،دسترسی کامل به مدیریت سرور از مزایای این هاست و در مقابل هزینه بالا در مقایسه با 2 حالت بالا و دانش بالا برای مدیریت هاستینگ از معایب آن است.

Cloud Hosting میزبانی ابری یا همان Cloud Hosting جزء جدیدترین تکنولوژی ها در حوزه وب و فناوری اطلاعات است.این روش بسیار شبیه به  Vps میباشد؛به طوری که خیلی از شرکت ها به جای گفتن هاست های VPS به آنها Cloud Hosting  میگویند. در این روش اطلاعات وبسایت را بر روی چند سرور در اینترنت قرار میگیرند.در این سبک وبسایت ها هیچگاه Down نمیشوند،زیرا سرعت Uptime  آنها بسیار بالا است،به دلیل اینکه اطلاعات وبسایت از چند سرور فراخوانی می شود و اگر سروری دچار مشکل شود وبسایت به کار خود ادامه خوهد داد. به دلیل قابل اطمینان بودن،این هاست ها نزد توسعه دهندگان محبوبیت زیادی دارد.موتور جستجوی گوگل نمونه ای شناخته شده از این سبک است که کاربران Down شدن آن را نمی بینند.

Reseller Hosting در این نوع،شرکتها ارائه دهندگان سرویس،فضایی را در اختیار مشتریان قرار می دهند.به همراه فضا،پنل مدیریتی در اختیار آنها قرار میدهند که به وسیله آن میتوانند فضا را به Resourceهای مختلف تقسیم کنند ودر اختیار مشتریان دیگر که احتمالا صاحبان وبسایت ها هستند قرار می دهند و به درآمدزایی میپردازند.

سپتامبر 16, 2017
info [ at ] arvinkaren.com
تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، واحد 9
22372536 - 22362640 - 22352431
کلیه حقوق محفوظ است